http://standaard.be/artikel/detail.aspx ... 111201_161 (in Dutch only)
BRU in the attack?Brussels Airport haalt uit naar subsidies aan regionale luchthavens
De subsidiepolitiek ten voordele van regionale luchthavens creëert jobs op die luchthavens, maar gaat ten koste van méér jobs elders in België. Dat zegt Brussels Airport in een reactie op uitspraken van Waals minister André Antoine (CDH) afgelopen weekend in de krant L'Echo.
Antoine vindt dat luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines ook vluchten kan uitvoeren vanuit Charleroi, verwijzend naar de lagere luchthaventaksen en heffingen daar.
Brussels Airport wijst erop dat de luchthaven van Charleroi elk jaar tientallen miljoenen euro's regionale subsidies ontvangt, en dat ze geen bijdrage betaalt aan Belgocontrol voor de werkingskosten van de luchtverkeersleiding. Dat is goed voor een bijdrage van ongeveer 15 euro per vertrekkende passagier in Charleroi, zo berekende de nationale luchthaven.
De Ierse maatschappij Ryanair is volgens Brussels Airport de belangrijkste begunstigde van dat systeem. De luchthaven merkt op dat voor het vervoeren van een gelijk aantal passagiers een Belgische maatschappij zoals Brussels Airlines in ons land vier keer zoveel jobs genereert als een buitenlandse maatschappij.
De subsidiepolitiek leidt voor het totaal van onze nationale werkgelegenheid en sociale zekerheid tot een negatief jobsaldo, zo besluit Brussels Airport.
De luchthaven stelt daarom voor om een dialoog te openen met de regionale en federale overheden en alle betrokken spelers om een nationale luchtvaartpolitiek uit te werken die een gezonde toekomst kan verzekeren voor de Belgische luchtvaartsector.