Heeft u dat ook gelezen? Het stond in De Telegraaf, een nederlands dagblad van de belgische Het Laatste Nieuws groep.
"Een merrie is overleden aan boord van KLM vlucht 685 van Amsterdam naar Mexico toen zij vroegtijdig beviel van een veulen"
Van een veulen nogwel. Wat anders... een kalf?
De merrie was in shock na de landing en werd door de dierenarts ingeslapen. Het veulen overleefde en staat nu op een mexicaanse stoeterij.
Wel typisch voor de geldhongerige dierenhandel: hoogzwangere dieren vervoeren.
Kom niet vertellen dat dit dierenLIEFhebbers zijn!
Ik heb de regelmentatie daarop eens nageslagen, maar veel zegt die niet. Is er iemand die weet wat vervoersvoorwaarden zijn voor levend vee en paarden?
Een merrie overleed aan boord van KLM vlucht 685
Moderator: Latest news team
Re: Een merrie overleed aan boord van KLM vlucht 685
Het transport was met KLM, dus ik veronderstel dat de Nederlandse wetgeving van toepassing is, en deze ken ik ook niet, en de Belgische is inderdaad wat vaag:SN30952 wrote: Ik heb de regelmentatie daarop eens nageslagen, maar veel zegt die niet. Is er iemand die weet wat vervoersvoorwaarden zijn voor levend vee en paarden?
tekst van dit KB kan je vinden op via deze linkVoorwaarden voor het verzamelen, het vervoer, de invoer en de doorvoer van dieren, die m.b.t. hun bescherming en hun welzijn worden opgelegd in het KB van 09/07/1999 betreffende de erkenningsvoorwaarden van vervoerders, handelaars, stopplaatsen en verzamelcentra
...
...
...
3. Voorwaarden voor het vervoer van dieren m.b.t. de bescherming en het welzijn van de dieren
Slechts dieren die geschikt zijn voor de voorziene reis mogen vervoerd worden. Zieke of gewonde dieren mogen bijgevolg niet worden vervoerd.
Hierna volgt een lijst met voorwaarden waarbij het vervoer van dieren, hoe dan ook, verboden is:
* pasgeboren dieren met een niet geheelde navel en met name kalveren, jonger dan 14 dagen.
* drachtige dieren die tijdens het transport zouden kunnen werpen.
* dieren die minder dan 48 uur vóór het transport geworpen hebben.
* zieke dieren of gewonde dieren die zich niet meer zelfstandig kunnen voortbewegen tengevolge van gebroken ledematen of bekken, verlammingsverschijnselen of grote verwondingen.
* dieren die slechts met veel pijn kunnen rechtstaan, zoals ten gevolge van polyarthritis.
...
...
...
De wetgeving is dus heel vaag, want wanneer kan je spreken dat een drachtig dier tijdens het transport zou kunnen werpen? Een drachtig dier dat stress heeft kan altijd werpen, gelijk hoe ver...
groeten,
Ben
PS: mijn vrouwtje is dierenarts, weet er dus ook veel van...
Re: Een merrie overleed aan boord van KLM vlucht 685
Hallo Ben, Zulke paarden worden waarschijnlijk ergens in een nederlandse polder gekweekt, op zee nivo, zoniet nog lager... Die gaan dan per vliegtuig naar Mexico. Mex City bevindt zich op +/- 2000m. Niet weinige passagiers en dieren die daar ontschepen hebben heel wat last van 'duizelingen'. Ik heb daar dieren (en ook mensen) capriolen zien maken, vooral honden konden er gek doen, waarschijnlijk wegens ruis in de oren)EB-Air wrote: * drachtige dieren die tijdens het transport zouden kunnen werpen. tekst van dit KB kan je vinden op via deze link
De wetgeving is dus heel vaag, want wanneer kan je spreken dat een drachtig dier tijdens het transport zou kunnen werpen? Een drachtig dier dat stress heeft kan altijd werpen, gelijk hoe ver... groeten,
Ben PS: mijn vrouwtje is dierenarts, weet er dus ook veel van...
Maar indien er een nederlandse Gaya bestaat, dan zouden die jongens en meisjes wel eens in actie mogen schieten, vermits de veterinaire diensten op Schiphol geweldig stonden te blunderen, als ze die volle merrie niet hebben opgemerkt. Ik vrees zelfs dat er een dierenarts aan boord van KL685 zou zijn geweest: er waren in totaal 11paarden.
Lijkt me een blatante overtreding van een regelgeving. Foei KLM

PS Sabena vloog langgeleden naar MEX (B707 en B747), deze vluchten (SN505? en 555?) kwamen er binnen via YUL en werden een tiidlang verlengd naar GUA (Brussel-Mex. City-Guatemala City)
Inderdaad, het is verwerpelijk wat gebeurd is, maar ik vroeg het nog even na aan m'n vrouw, er is niet echt een wet die daar ingrijpt, de wet is nogal "open". Maar elk "normaal denkend mens" weet dat stress zeker moet vermeden worden in zo'n situatie, en transport brengt nu eenmaal veel stress mee bij dieren (bij sommige mensen ook trouwens
). Ze was absoluut niet verbaasd over de afloop van deze historie...
Groeten,
Ben

Groeten,
Ben