Gevolgen bij KLM beginnen nu al op te vallen

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
User avatar
A318
Posts: 1721
Joined: 13 Aug 2003, 00:00
Location: Between here and there
Contact:

Gevolgen bij KLM beginnen nu al op te vallen

Post by A318 »

Nu Air France the scepter gaat zwaaien over de KLM zijn de eerste gevolgen nu al merkbaar.
Het ooit zo sterke symbool voor KLM, de witte zwaan, zal niet meer gebruikt gaan worden in de nieuwe commercials.
Zie volgendee berichtgeving:

KLM start nieuwe advertentiecampagne zonder KLM-zwaan

28-12-2003

AMSTELVEEN - KLM Nederland is een nieuwe advertentiecampagne gestart. De advertenties, die in diverse Nederlandse magazines te zien zijn, richten zich in eerste instantie op de kernwaarden van KLM in de Nederlandse markt, te weten het wereldwijde netwerk, de Nederlandse identiteit en de serviceverlening.

Later zal ook over specifieke service-elementen als self-service check-in en lounges gecommuniceerd worden. De verschillende onderwerpen zullen in deze advertenties niet worden weergegeven door de traditionele KLM-zwaan, maar door zwartwitfoto’s met een korte tekst.

De zwaan verdwijnt overigens niet uit beeld in Nederland. In andere campagnes en in communicatie met reisagenten zal de zwaan een prominente rol blijven vervullen.


De eerste klap zullen we maar zeggen, logisch want de witte zwaan symboliseert KLM wereldwijd en dat kunnen de fransen niet gebruiken natuurlijk. Ik verwacht dat over 1 jaar de zwaan volledig zal gaan verdwijnen.

Greetz,

Erwin
A Whole Different Animal

Flying_Dutchman
Posts: 639
Joined: 10 Dec 2003, 00:00
Location: The Netherlands, Les Pays-Bas

Post by Flying_Dutchman »

Tja...slechte beslissing van KLM om door Air France over genomen te worden :( . Kijk, als ze nou niet die beslissing hadden genomen, dan zou KLM binnen de kortste tijd al weg zijn, maar nu doen ze precies hetzelfde, alleen met een langere lijdensweg, en vervolgens zal KLM opgeslokt worden door Air France. En ondertussen moeten wij toezien hoe onze vogel omgebouwd wordt tot Air France. Ik bedoel maar, het komt allemaal op hetzelfde neer, alleen nu kunnen we nog een paar jaartjes extra onze trots in de lucht zien. :(

User avatar
A318
Posts: 1721
Joined: 13 Aug 2003, 00:00
Location: Between here and there
Contact:

Post by A318 »

Flying_Dutchman wrote:alleen nu kunnen we nog een paar jaartjes extra onze trots in de lucht zien. :(
Onze trots?
De Franse trots zul je bedoelen, want het "onze trots" gevoel binnen KLM ebt behoorlijk weg onder het personeel, behalve bij het management dan maar ja, die dansen ook maar naar de pijpen van de CEO.

Erwin
A Whole Different Animal

SN30952
Posts: 7128
Joined: 31 Jul 2003, 00:00

Zwaan of duif?

Post by SN30952 »

A318 wrote:het "onze trots" gevoel binnen KLM ebt behoorlijk weg onder het personeel, behalve bij het management dan maar ja, die dansen ook maar naar de pijpen van de CEO. Erwin
Klompendans of vogeltjesdans?
De symboliek van zwaan is immens: een zwanenzang...
KLM heeft het aan zichzelf, zij hebben de zwaan gekozen.

Sabena had een duif: "De duif is dood, meneer...." (T. Hermans)
Er is ook geprobeerd met een feniks. Een feniks is een reigerachtige vogel uit de Egyptische sage: om de vijf eeuwen liet de feniks zich verbranden, op een nest van geurige kruiden, om dan weer verjongd uit zijn as op te staan. Ook dat is niet gelukt....

PS
Air France had een Pegasus.
En dat is een paard ontstaan uit het bloed van het afgehouwen hoofd van Medusa. Het door Bellerophon getemde paard deed met zijn hoefslag de dichterlijk bron Hippocrene ontspringen.
Het hoofd van Medusa, een van de Gorgonen, werd door Perseus (Persuis, of Zuis) afgeslagen en aan Pallas Athena geschonken.
De Gorgonen waren drie schrikwekkende godinnen met slangenhaar, wier aanblik de aanschouwer in steen deed veranderen.
Zo nu kent u mijn familie ook.


Wie op zijn Pegasus stijgt, gaat dichten. Wie een zwanenzang begint, begint aan zijn laatste werk of gaat sterven. Tragische symboliek...

User avatar
AN124
Posts: 1500
Joined: 16 Dec 2003, 00:00
Location: Maastricht (The Netherlands)

Post by AN124 »

Om eerlijk te zijn denk ik dat jullie wel erg hard van stapel lopen.
Zoals ik het zie zullen we de KLM nog vele jaren in de lucht blijven zien.
Wereldwijd staat KLM bekend als een goede en betrouwbare maatschappij die een goede service biedt naar de klant tegenover een redelijke prijs.
Overigens is de KLM ook nog eens de oudste Maatschappij op dit moment in de lucht.

Air France daarintegen staat een stuk minder goed aangeschreven dan de KLM.
Echt ik denk dat de Fransen nog veel kunnen leren van de KLM.

Bovendien heeft de KLM ook nog eens een aantal bestemmingen waarop zij vanuit AMS het alleenrecht hebben. Wanneer de KLM zal verdwijnen zullen ook deze bestemmingen verdwijnen en dat is iets dat men niet zomaar zal laten gebeuren.

Zoals ook op andere forums (oa. Airliners) werd gezegd toen de overname bekend werd: KLM zal in de lucht blijven en niet in Air France opgaan.

Wat de keuze van de zwaan betreft denk ik dat dit niet zozeer met Air France te maken heeft maar met een nieuwe strategie van KLM zelf. Zo af en toe moet je je Campagne eens opfrissen en waarschijnlijk vond de KLM het hier eens tijd voor worden. Je kunt niet eeuwig op hetzelfde blijven voorborduren.

Kijk ook eens naar het onthaal van de eerste 777. Werd dit ook niet gedaan met behulp van vervlogen tijden. De Uiver loodste die gigantische 777 binnen op Schiphol. In een oogopslag was de vooruitgang die de KLM door de jaren heen geboekt heeft te zien en ook zal blijven boeken.

Ik zie het helemaal niet zwart in met de KLM. Zij heeft een zeer sterk routenet en dat zullen ze echt niet zomaar aan de Fransen overgeven. Bovendien moet de fusie nog steeds goed gekeurd worden.

Groetjes
Yvo

User avatar
A318
Posts: 1721
Joined: 13 Aug 2003, 00:00
Location: Between here and there
Contact:

Post by A318 »

Als jij dit een fusie noemt mag dat maar we hebben het hier over een keiharde overname. De nieuwe maatschappij zal voor 19% in KLM handen zijn de overige 81% in franse handen, je kan dus beter zeggen dat KLM aandeelhouder is geworden in deze maatschappij. Daarnaast, als je ziet was er intern bij KLM aan de hand is en wat er buiten word gegooid dan zegt dat al genoeg. KLM is bezig een zo klein mogelijke organisatie over te geven aan Air France. De garantie voor de naam en livery KLM is 5 jaar!!!! Denk je nu echt dat je daarna nog een KLM kist zal zien vliegen? Ja, op een luchtshow over vervlogen tijden.....een KLM uiver die een Air France 7E7 binnenhaald op Schiphol dan zie je nog een KLM kist.

Greetz,

Erwin
A Whole Different Animal

User avatar
TWA
Posts: 606
Joined: 04 Oct 2003, 00:00
Location: Thalahassee, FL -- Sint-Truiden, BE
Contact:

Post by TWA »

D'r kan héél veel gebeuren in 5 jaar, vooral in de luchtvaart kan alles 180° omdraaien.
Ik sluit me voorlopig aan bij AN124, alhoewel Erwin natuurlijk ook gelijk heeft, gezien zijn werkervaring met KLM.

TWA

User avatar
AN124
Posts: 1500
Joined: 16 Dec 2003, 00:00
Location: Maastricht (The Netherlands)

Post by AN124 »

Garantie is nu inderdaad minimaal 5 jaar.
Echter ik heb er alle vertrouwen in daarna nog steeds het vertrouwde KLM blauw op SPL te zien is.

Air France en KLM zijn nu beide lid vande grootste alliantie op dit moment. En als Alitalia daar strx ook nog eens bijkomt wordt het helemaal moeilijk om hen ook nog eens te verslaan.
Kijk ook maar eens binnen de andere allianties, door zitten ook genoeg maatschappij die zelf een minderheid van hun aandeel hebben maar nog steeds onder hun eigen naam opereren.

Het is niet zo dat ik zeg dat de KLM zal blijven overleven maar ik zie zeer zeker een toekomst langer dan 5 jaar voor de KLM.

Greetz,
Yvo

User avatar
A318
Posts: 1721
Joined: 13 Aug 2003, 00:00
Location: Between here and there
Contact:

Post by A318 »

Juist Yvo, maar die andere kleine maatschappijen waar jij het over hebt, hebben zich aangesloten bij de alliantie.
KLM word overgenomen door Air France wat automatisch de aansluiting bij de alliantie met zich meebrengt. Ik hoop dat je gelijk hebt maar gezien mijn huidige ervaring en de toekomstplannen van KLM/Air France vrees ik dat je de spijker hier toch echt mis slaat.

Greetz,

Erwin
A Whole Different Animal

User avatar
AN124
Posts: 1500
Joined: 16 Dec 2003, 00:00
Location: Maastricht (The Netherlands)

Post by AN124 »

Wist niet dat je voor de KLM werkte Erwin.
Kan je standpunt dan ook wel begrijpen hoor.

Echter zoals TWA ook zegt alles kan 180 graden draaien en ik blijf er dan ook alle vertrouwen in hebben dat het wel goed komt met de KLM.

De naam KLM is gewoonweg te sterk in de luchtvaartwereld.

Groetjes
Yvo

Flying_Dutchman
Posts: 639
Joined: 10 Dec 2003, 00:00
Location: The Netherlands, Les Pays-Bas

Post by Flying_Dutchman »

Maar zo'n grap is niet meer leuk als alles verfranst en verhuist naar Parijs. Waarom kunnen ze die garantie, om dit te voorkomen, maar voor 5 jaar geven?? En wat zal er met de registratie van de vliegtuigen gebeuren?? Schipho is nu hard aan het uitbreiden; verlenging van terminal 3 en twee nieuwe pieren. Dat heeft straks geen zin meer na die 5 jaar. Maar ik denk dat Schiphol toch niet snel ten onder zal gaan na die 5 jaar, want het is toch nog één van de belngrijkste mainports in Europa.

:)

User avatar
sn26567
Posts: 40859
Joined: 13 Feb 2003, 00:00
Location: Rosières/Rozieren, Belgium
Contact:

Post by sn26567 »

AN124 wrote:Echt ik denk dat de Fransen nog veel kunnen leren van de KLM.
Ja, maar willen de Fransen van iemand anders leren? Heb je ooit de Fransen van iemand anders zien leren?
André
ex Sabena #26567

User avatar
Sabena_690
Posts: 3378
Joined: 20 Sep 2002, 00:00

Post by Sabena_690 »

Het feit dat KLM en AF samengaan, wil duidelijk zeggen dat KLM management er blijkbaar niet in geslaagd is om een lange termijn strategie uit te werken als onafhankelijke luchtvaartsmaatschappij in de Wings Alliantie.

Hoe erg het ook is van de oudste luchtvaartsmaatschappij ter wereld te zien ondergaan, het feit dat KLM wordt overgenomen wijst er op dat het gewoon niet anders kan.

Ik stel voor om de speculaties wat AF met KLM gaat doen nu eindelijk te stoppen, en gewoon af te wachten. De grootste doemverhalen duiken op (KL gaat op AMS geen enkele vlucht meer overhouden etc etc), allemaal SPECULATIE.

Iedereen ziet toch dat AMS een wereldluchthaven is waar miljoenen mensen jaarlijks gebruik van maken, denken jullie nu echt dat Air France plotseling de helft van de vluchten naar CDG gaat overbrengen?

Air France heeft als grootste aandeelhouder binnen KLM maar 1 belang: een RENDABELE maatschappij met TOEKOMSTVISIE op LANGE TERMIJN, anders zouden ze nooit aan een overname begonnen zijn. Het feit dat ze KLM overnemen geeft duidelijk te kennen dat ze overtuigd zijn van met de KLM een rendabele operatie te kunnen runnen.

Laat ze nu gewoon hun werk doen, en je zal binnen 10 jaar misschien blij zijn dat er nog steeds een grote RENDABELE luchtvaartsmaatschappij is. Want daar gaat het toch tenslotte om.

Frederic
Last edited by Sabena_690 on 01 Jan 2004, 22:41, edited 1 time in total.
Brussels Airlines - Flying Your Way

User avatar
sn26567
Posts: 40859
Joined: 13 Feb 2003, 00:00
Location: Rosières/Rozieren, Belgium
Contact:

Post by sn26567 »

Sabena_690 wrote:Iedereen ziet toch dat KLM een wereldluchthaven is waar miljoenen mensen jaarlijks gebruik van maken
Je meent Schiphol?
André
ex Sabena #26567

SN30952
Posts: 7128
Joined: 31 Jul 2003, 00:00

Sombere scenarioos, of scenaristen

Post by SN30952 »

Sabena_690 wrote:Laat ze nu gewoon hun werk doen, en je zal binnen 10 jaar misschien blij zijn dat er nog steeds een grote RENDABELE luchtvaartsmaatschappij is. Want daar gaat het toch tenslotte om. Frederic
BBC heeft een trailer lopen voor een programma over luchtvaart naar aanleiding van 100jaar...
Samengevat zegt BBC: in 100jaar luchtvaart, zijn, alle baten en kosten opgeteld, als resultaat alleen maar verliezen te noteren.
In feite hebben ze gelijk: als je het zuivere vliegbedrijf bekijkt is de optelsom niet financieel positief.
Maar is dit het enige criterium? En indien we het zo bekijken: luchtvervoer is een investering op lange termijn.. zeer lange termijn...
Frederic stelt voor om de speculaties wat AF met KLM gaat doen nu eindelijk te stoppen, en gewoon af te wachten.
Ja, even gewoon kijken wat er gebeurt.

Maar speculeren kan ook, want na alle speculatie kunnen we ons ook een gedacht vormen van hoe de mensen erover nadenken, dat is de goede bedoeling van het forum. Niet dat er meteen DE oplossing gaat te voorschijn komen, maar wel wat de luchtzakleden bezielt in deze. Want luchtvaart gaat om mensen die andere mensen door de luchtvervoeren. De vliegtuigen zijn zoals ze waren*, zijn en zullen zijn. Maar mensen blijven mensen.

*dat doet me denken aan deze on-liner: Mijn vriendinnen waren ook niet wat ze (nu) zijn... :lol:

User avatar
Sabena_690
Posts: 3378
Joined: 20 Sep 2002, 00:00

Post by Sabena_690 »

Klopt André, heb het gecorrigeerd!

Fons: volledig correct: met speculeren zelf is niks mis, maar wel met het extreem pessimistische doemdenken...

We zullen wel zien hoe het loopt...

Alleszins, met een mentaliteit van 'Wij moeten niet van de Fransen leren, maar de Fransen van KLM' zal men niet ver komen... De fusie is een feit, nu kan je er enkel nog het beste van maken. En ik weet dat het bijzonder moeilijk moet zijn om te accepteren, maar toch zal de KLM zich er bij moeten neerleggen.

Frederic
Brussels Airlines - Flying Your Way

OCR_ole_ole
Posts: 50
Joined: 26 Oct 2003, 00:00

Post by OCR_ole_ole »

jongens jongens wat een speculaties...

een goeie zaak is wel dat KLM alle Belgen (ex SN, ex CTB, ex ... ) terug in dienst nemen met een contract van onbepaalde tijd :)

Fré

luchtvaartmaatschappijen komen en gaan maar PAX blijven bestaan :D

SN30952
Posts: 7128
Joined: 31 Jul 2003, 00:00

Post by SN30952 »

Sabena_690 wrote:... De fusie is een feit, nu kan je er enkel nog het beste van maken. En ik weet dat het bijzonder moeilijk moet zijn om te accepteren, maar toch zal de KLM zich er bij moeten neerleggen.Frederic
Bleek dat fuseren voor Sabena heel erg traumatisch was en is gebleken.
Maar wat zie ik: het is net zo traumatisch voor KLMers... Het doemdenken komt er willensnillens bij, en voor sommige Sabeners werd het zelfs fataal... Laat luchtzak en ander forums een uitlaatklep (Ventiel voor de Nederlanders) zijn. Binnenkort helaas gaan hier nog ventielen fluiten, wanneer de Sobelair geschiedenis vierkant uitdraait. Dus Frederic we oefenen wat geduld en maar huilen niet met de wolven.
Er is leven, zelfs na je favariete luchtvaartmaatschappij.... en er is luchtzak...
PS
Vergeet ook niet dat je super kan stoom afblazen, via persoonlijke mail aan de members, die mails zijn niet publiek.... Als de behoefte te groot wordt en het moeilijk wordt om een schreeuw te dempen, kan je gerust dat in mijn richting doen, I know that need & feeling, I've been there...

Post Reply