Focus op de vloot: Sabena

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
vliegtuigfreak
Posts: 888
Joined: 20 Apr 2003, 00:00
Location: Zele, Belgium
Contact:

Focus op de vloot: Sabena

Post by vliegtuigfreak »

Dit is een artikel dat al lang in m'n kast lang maar eigenlijk nog geen aandacht aan besteed had.

FOCUS OP DE VLOOT : SABENA

De vloot van Sabena wordt momenteel aangepast teneinde op korte termijn met louter vliegtuigen van het type Airbus te vliegen. Alle Boeings worden door de Airbus vervangen en daarmee verwordt de Boeing-dominantie tot een verre herinnering. Vanwege deze radicale vernieuwingscampagne beschikt de Belgische vliegtuigmaatschappij Sabena over een van de jongste vloten van Europa.

Het Belgische vlaggenschip Sabena is momenteel bezig met het volbrengen van haar nieuwe strategie: het vervangen van al haar vliegtuigen door de Airbus. Het is de bedoeling dat dit in 2002 een feit is. Momenteel beschikt het nog over vijftien Boeing 737's maar dit aantal keldert snel. De laatste Boeing 747 werd teruggetrokken in oktober 1999. Hierdoor zijn er nu nog slechts zes 737-300's, drie 737-400's en zes 737-500's over. Al deze 737-toestellen zijn in de afgelopen dertien jaar nieuw aangeschaft, waarmee Sabena dus ooit een door Boeings gedomineerde vloot had. Modellen van de Airbus A319, A320 en A321 nemen geleidelijk de Boeing toestellen voor korte en middellange afstand over. Als de levering van de Airbussen snel zal verlopen, betekent dit een versnelde terugtrekking van de resterende Boeings.
De A320 familie in de vloot van Sabena is afkomstig van een order die op 12 maart 1998 werd geplaatst voor de levering van 34 toestellen waaronder 26 A319-100's, vijf A320-200's en drie A321-200's. Het eerste eenvleugelige type dat in dienst trad was de A321-200. Hierna volgde de levering van nog drie van deze vliegtuigen in Februari, April en Mei 1999, met accomodatie voor 188 passagiers in business- en economy class. De eerste A319 werd geleverd in Juli 1999 en wordt ingeroosterd op de routes met lagere frequentie. Het toestel kan 132 personen kwijt, in de twee klasses. Tegen het eind van 2000 waren er 10 A319-100's geleverd. De overige 17 toestellen (één A320) order werd omgezet in een A319! zullen in Brussel arriveren tussen februari 2001 en december 2003. Twee 156-zits A320's zijn in augustus en oktober 1999 geleverd. De twee resterende A320's zullen volgen en de lente en de zomer van 2001. De A320 familie wordt ingeroosterd op de Europese bestemmingen. De meer regionale routes worden uitgevoerd door dochtermaatschappij Delta Air Transport (DAT), dat de beschikking heeft over zes BAe 146-200's, veertien RJ85's en veertien RJ100's. Het aantal passagiers varieert tussen 82 en 97 personen. Vijf Bombardier Dash 8-300 turboprop vliegtuigen (voor 46 passagiers) vliegen eveneens onder de overkoepelende Sabena-vlag. In een franchiseregeling met het Nederlandse Schreiner Aviation.

LANGEAFSTANDSVLOOT
Volgend op de terugtrekking van de Boeing 747's wordt de langeafstandsvloot nu voorzien van A330 en A340 modellen, waar Sabena er nu respectievelijk tien en vier van heeft. De A340's (twee -200 en twee -300 varianten) kwamen bij de vloot in 1993 en 1994, toen Sabena nog een deel in handen van Air France was. De A340's maken de verbinding tussen Brussel en Atlanta, Cincinnati, New York en Tokio. De A340-200's bieden plaats aan 54 passagiers in de Business Class en aan 198 economypassagiers. Bij de A340-300 liggen die aantallen respectievelijk op 52 en 242 passagiers. In Februari 2000 ondertekende Sabena een vervolgorder voor vier lange-afstands A340-300's, die de bestaande toestellen moeten gaan vervangen. De levering staat gepland tussen maart 2001 en augustus 2002. Aan het eind van 1997 werden er 3 A330-300's toegevoegd en dat bracht het totaal aantal van het A330-type in de vloot op op tien exemplaren (vier A330-300's en zes A330-200's)
De Airbus A330-300's en 200's beschikken beschikken over 2 klasses en kunnen respectievelijk 241 en 272 passagiers vervoeren. De A330 wordt voornamelijk ingezet op vluchten naar het Afrikaanse continent. Extra capaciteit op de lange afstand wordt geleverd door twee McDonnell Douglas MD-11's die geleasd worden van CityBird en die vooral op de transatlantische route en op Johannesburg in Zuid-Afrika vliegen.

Greetingzz
Sonny :wink:

User avatar
sn26567
Posts: 40859
Joined: 13 Feb 2003, 00:00
Location: Rosières/Rozieren, Belgium
Contact:

Post by sn26567 »

Sad memories... :(
André
ex Sabena #26567

vliegtuigfreak
Posts: 888
Joined: 20 Apr 2003, 00:00
Location: Zele, Belgium
Contact:

Post by vliegtuigfreak »

Indeed André indeed! In the text they were saying that the delivery of A319 will take to the end of 2003. But what they have done with them?
Back to the Airbus factory?

Greetingzz
Sonny :wink:

Flying_Dutchman
Posts: 639
Joined: 10 Dec 2003, 00:00
Location: The Netherlands, Les Pays-Bas

Post by Flying_Dutchman »

Where are the ex-Sabena B747's now? Are they sold to an other airline?

User avatar
sn26567
Posts: 40859
Joined: 13 Feb 2003, 00:00
Location: Rosières/Rozieren, Belgium
Contact:

Post by sn26567 »

Flying-Dutchman,

Fly here for the answer: https://www.aviation24.be/contentid-14.html
André
ex Sabena #26567

Flying_Dutchman
Posts: 639
Joined: 10 Dec 2003, 00:00
Location: The Netherlands, Les Pays-Bas

Post by Flying_Dutchman »

Thanks for the link! :)

Post Reply