Tir concentr sur le plan de dispersion Anciaux

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sn26567
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Disperser ou concentrer, la quadrature du cercle

Post by sn26567 »

Directeur scientifique d'Altran(*), Claude-Emmanuel Boisson estime que la gestion des vols relève d'abord du choix politique.
Et de critères géographiques.



ENTRETIEN

Disperser les vols en utilisant plusieurs pistes et en créant de nouvelles lignes revient-il à réduire ou à augmenter les risques?

A priori, cela ne présente pas plus de risques, les systèmes de sécurité et de gestions des flux actuels sont plus qu'au point. Par ailleurs, la source de danger n'est pas spécialement dans les airs. J'en veux pour preuve le crash du Concorde qui a été provoqué par une cochonnerie qui traînait sur la piste... En réalité, si l'on opte pour une dispersion des vols, l'on obtient surtout une dispersion des risques sans pour autant les augmenter.

Reste quand même un paramètre de taille: le renforcement du survol de zones urbaines...

C'est clair qu'il vaut mieux éviter. La ville de Paris n'est pas survolée, les avions sont obligés de la contourner. Le moindre aéronef a besoin d'une autorisation pour passer au-dessus de la ville. Mais cela est possible parce que le premier aéroport se trouve à 10 ou 12 kilomètres de la première porte de Paris. La situation est différente pour Bruxelles-National. Bruxelles n'est d'ailleurs pas la seule ville dont l'aéroport est très proche. Dès lors, la situation la plus radicale consiste à délocaliser l'aéroport ou à ouvrir d'autres infrastructures aéroportuaires pour faciliter le contournement des villes.

En termes de nuisances sonores: disperser ou concentrer?

Avant tout, cela reste une question de choix politique. Il est certain que si vous dispersez les vols, vous dérangez plus de monde même si c'est peut-être dans une moindre mesure. Et une concentration n'est pas plus souhaitable en termes d'équité. Il faut savoir ce que l'on veut. Les gens veulent une gare proche mais pas que le TGV passe à proximité de leur maison, de l'électricité mais pas le nucléaire, un aéroport à 5 minutes mais sans devoir en subir les nuisances... C'est un peu la quadrature du cercle.

Le progrès technologique brisera-t-il ce cercle?

Il existe des systèmes de compensations acoustiques très sophistiqués que l'on utilise dans les sous-marins. Mais, il s'agit d'une technologie très cher et cela prendra du temps avant de pouvoir l'appliquer à l'aéronautique. Les distances de décollage vont devenir de plus en plus courtes, ce qui réduira le bruit lors de cette opération. Mais, il faudra encore patienter avant d'avoir des avions silencieux.

(*) Société de conseil en technologies et innovations.
André
ex Sabena #26567

777
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Post by 777 »

'Uanimously' satisfied ? I have never seen such a thing.

At the moment at VRT Nieuws 9/10/03 13.24h, somebody says who came to live around the airport some years ago : 'people told me there is some noise', but 'I realize that there is a lot' so I joined the action againt night flights.

This are the typical hyprocrit people who never say why they live around EBBR. It is the PRICE.

You want CHEAP you get noise. You want silence, you will have to pay. You do not get a Jaguar for the price of a Skoda.

Andre

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Comet
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Post by Comet »

People who buy houses near airports cannot complain about aircraft noise!! They know about the airport when they buy their house, and they know that with an airport will come aircraft noise!!

It's the same around Heathrow, people are always moaning there about the aircraft. I cannot have any sympathy for any of them, whether they are in Brussels or London.
Sabena and Sobelair - gone but never forgotten.
Louise

Lien
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Post by Lien »

What are all those people around airports complain about ? They bought their houses cheaply, so they should remain silent.

Lien !

groumf
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Post by groumf »

Je suis assez d'accord avec vous, mais dans le cas du plan Anciaux, je crois qu'une chose vous a échappé: s'il était appliqué, des gens qui ont acheté une Jaguar (une maison à Woluwé St Pierre, par exemple) la verraient se transformer en Skoda... et, à l'inverse, certaines Skodas (disons dans le Noordrand... le fief du ministre, comme par hasard) deviendraient des Jaguars.

777 wrote:'Uanimously' satisfied ? I have never seen such a thing.

At the moment at VRT Nieuws 9/10/03 13.24h, somebody says who came to live around the airport some years ago : 'people told me there is some noise', but 'I realize that there is a lot' so I joined the action againt night flights.

This are the typical hyprocrit people who never say why they live around EBBR. It is the PRICE.

You want CHEAP you get noise. You want silence, you will have to pay. You do not get a Jaguar for the price of a Skoda.

Andre

Fiero

Post by Fiero »

Is it please possible to teel the stuff briefly in english.
I know some french but i'm not an ace in it.
So if it would be possible i would be grateful.
Greetz
Rütger

Bluebird
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To 777 and to Comet. Let's be honnest please !!

Post by Bluebird »

To 777 and to Comet.

Please ! BE honnest !!

I've bought my house in a region without any fly excepting for 15 ... 20 days / Year. This was really quite acceptable !
Now I've more than 100 flies/day above my head, one after the other without 1 seconde of silence inbetween.
And there ARE people (isn't it "777",and "Comet") who DARE to say we are "hypocrits". Stop with such a bad joke please !! WHO is "HYPOCRITS" ? That's the question.

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Avro
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Post by Avro »

Bluebird,

Where do you live ???

BTW Welcome on luchtzak ;)

Chris
8)

groumf
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Utilisation intensive de la piste 02/20

Post by groumf »

Appel aux spécialistes (je suppose que ça ne manque pas, sur ce forum): j'aimerais savoir s'il est vraiment possible d'atterrir systématiquement sur la piste 02 le samedi, c'est à dire par vent 3/4 arrière la plupart du temps? C'est ce ce que prévoit le plan Anciaux. De même, le ministre prévoit un angle de décollage minimal passant de 4% à 7%. Bonne nouvelle pour les riverains, mais est-ce techniquement possible, ou le sympathique Bert nous envoie-t-il de la poudre aux yeux? (source: "Le Vif", 31/10/2003). Et, de manière générale, que pensez-vous de ce plan, du point de vue de la sécurité aérienne?

dolfke
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Post by dolfke »

well... it shoudl be possible to land on the 02 with some tailwind, at least for the smaller aircraft like the avro but i don't think any of the big boys will do so. Tailwind landings always put more strain on the pilots and especially with the configuration of the rwy 02 it should pose some interesting problems (a lot of shifty wind and such). as indeed rwy 02 is shorter it will be putting quite a limit on the max landing weight of the bigger aircraft and frankly be quite unsafe (from my point of view).
The increase of 4% up to 7% means that a lot of the heavies will be severely restricted intake off weight. and as almost all the heavies are cargo i don't think they would be very happy with having to take less weight.
So for the moment I only hear a lot of bullshit from those plans and all the action commitees. Everybody want's to fly but not have the inconveniences of having an airport. When will they finally back off and let the professionals do their job (and no it doesn't seem our government has used their advice).
About the people who come and live near an airport: sorry guys i have NO but really NO pity for them. If you go live near a railway track you know there's going to be noise and that's why it's cheaper to live there, you don't go around complaining afterwards. If you live within 8km (or a bit more) of an airfield you might have known there would be aircraft around (that's what an airfield's for, duh).
On a recent encounter with someone from belgocontrol they told me that almost every month they give a negative advice to someone wanting to build really near an approach, but people don't listen to them. Geuss they seem to think the cheap housing more than offsets the noise (or maybe someone told them there aren't that many aircraft flying out of brussels anymore -> less noise) Get a grip on reality guys.
On approach to rwy25r at 200ft above ground people are building a new house, how long will it take before they start complaining?

I really hope politicians would start doing the right thing and stop thinking about their jobs and any votes they might lose.

Nice flying ya all.
Dolf

groumf
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Post by groumf »

Réponse détaillée et intéressante. Merci beaucoup.
Je suis assez d'accord avec vous quant à ces gens qui construisent à 1 km du bout d'une piste et ensuite viennent se plaindre. Mais imaginez une ville ou n'importe quel quartier, calme à l'origine, peut se retrouver du jour au lendemain survolé une centaine de fois par jour. Vous voudriez habiter cette ville? Moi non plus. Je vous rappelle que pratiquement toute l'agglo se situe à moins de 10 km de l'aéroport. Certains quartiers de Woluwé St-Pierre, calmes jusque ici, vont se retrouver avec une moyenne de 120 survols à basse altitude par jour. "Cheap housing"? Vous plaisantez? Le moindre 2 chambres s'y vendait plus de 200 000 euros, en partie à cause du calme qui y régnait. C'est ce que je voulais dire dans un précédent post, quand je parlais de "Jaguars qui vont se transformer en Skodas" (tandis que, je le répète, dans le patelin du ministre, pas mal de Skodas vont devenir des Jaguars).
Je connais la situation, je sais qu'elle est difficile et qu'il est impossible de contenter tout le monde. Mais on pourrait au moins essayer de limiter le dégâts. Je n'ai pas l'impression que le plan Anciaux aille dans ce sens.

ps je ne suis plus directement concerné par le problème: suite à l'annonce du plan, je viens de renoncer à l'achat d'un appart. A Woluwé St. Pierre, justement.

Bluebird
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To Avro, Stop with silly questions PLEASE !

Post by Bluebird »

I' ve read

"Bluebird,"

"Where do you live ???"


Well, I Live in Brussel Oostrand of course !!
More precisely at SPW, but should I live at SLW or Wez.O., it is should be EXACTLY the same !
(No; worse, if I should live in Wez.O. because they "receive" not only the loud but also the biggest part of slighty falling "fumes". Why do you think that the last months were suffisiant to make their roofs duty, althought there were any problem before ?? fumes which will SURELY find MANY people to inhale it !... )

I understand that BIAC looks only after money. As a company (even if not private), it's normal they want to do profit. But as politicians say "go futher and MORE with pollution and put it rather on the several hundreds thousand people rather then above contryside" I can't understand it at all !!

But such important group as BIAC knows the language to use with politicians to receive their favour ....
As our minister speaks about "equity" , he DO know quite good that he's just lying and that the really is just opposite.

Just have a look on the minister's house and you'll understand all of it ...

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Comet
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Re: To 777 and to Comet. Let's be honnest please !!

Post by Comet »

Bluebird wrote:To 777 and to Comet.

Please ! BE honnest !!

I've bought my house in a region without any fly excepting for 15 ... 20 days / Year. This was really quite acceptable !
Now I've more than 100 flies/day above my head, one after the other without 1 seconde of silence inbetween.
And there ARE people (isn't it "777",and "Comet") who DARE to say we are "hypocrits". Stop with such a bad joke please !! WHO is "HYPOCRITS" ? That's the question.
Firstly "Bluebird", you cannpt quote me as saying "hypocrit" because I said no such thing!!

What I said was that people buy a house near an airport, knowing full well that they will hear aircraft, and then they complain about it.

All we get on the news whenever LHR is mentioned is how the people who live nearby (who knew LHR was there when they moved into their house) are complaining about noise and trying to get compensation for it!! That is different to moving to a place and suddenly there are plans unveiled to build a new airport or something, but an existing airport is something people have no grounds to complain about.
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qnnm
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Post by qnnm »

Usage de la piste 02 ... ?

Sur base des statistiques du traffic à BRU -repris ci dessous- vous constaterez que l'usage (pendant la journée) de la piste 02 atteint lentement les 10%.
Comparé aux taux d'atterisages sur les 25 (Erps-Kwerps, Kortenberg, Steenokkerzeel, ...) vous avez encore du chemin à faire pour en arriver à ' un 'billijk spreidingsplan' .


Use of runways at BRU by day
LANDING
RWY 2000 2001 2002
02 3,6% 7,2% 9,9%
07 0,0% 0,0% 0,0%
20 3,5% 5,9% 3,8%
25R 18% 16,8% 16,9%
25L 74,9% 70,2% 69,3%


Use of runways at BRU by night
LANDING
RWY 2000 2001 2002
02 0,2% 3,5% 5,1%
07 0,0% 0,0% 0,0%
20 2,3% 1,6% 1,5%
25R 43,6% 42,7% 40%
25L 53,8% 52,2% 53,3%


Rappelons, pour information, le nombre total de mouvements par an:
2000 : 326.042
2001 : 305.547
2002 : 256.866
...
1973 : 103.333
1953 : 47.902
(éh oui, l'aéroport et la 02 existaient déjà ces jours là ! ...avec de nombreux DC6, Caravelle, B707non-hushkités, BAC1-11 ...)

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Sabena_690
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Post by Sabena_690 »

Bluebird, this is the typical phenomen we see these days: "Noise? Yes, but not in my garden".

When you live near an airport, you do not have to base yourself on the number of aircrafts flying above it for one day, but you have to test this for several days. Routes change with the wind etc etc.

I live near a very busy trainstation, it's the one train passing after the other? Do I complain? No! We knew it when we built our house over here.

Do you know that, today, they are building a house just below the approach path of the 25R? And the taxpayer has to pay for the isolation of the house of those people???

If you want to complain, I recommend you to go to London Heathrow for a change, where from 5 am, the one B747 after the other thunders down on the runways. Exactly the same on take offs.

People living near Brussel have no reason at all to complain, and when you can't stand the "noise", there are always the Ardennes where you can build a small house in the middle of the woods. Unless the birds make to much noise of course!
Brussels Airlines - Flying Your Way

Lien
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Post by Lien »

Very well said Frederic, I agree entirely.

Lien !

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Comet
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Post by Comet »

Earlier this year I moved into a flat beside one of the main roads into Scarborough (and on the main route to the local major hospital). I knew when I moved that I would experience alot of traffic noise at all hours, and I regularly hear the sirens of the local ambulances late at night as people are taken to the local emergency department, but I do not complain, I accept it and get on with things.

We also often get low flying military aircraft, as there is a major RAF base in North Yorkshire, but I do not complain, indeed I often go out to have a look at whatever is flying over!
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yvanbxl
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Post by yvanbxl »

A propos d'hypocrisie

Pluisieurs intervenants estiment que les personnes qui ont construit à
proximité (8 km) d'un aéroport, l'ont fait en parfaite connaissance de cause
et ont profité de prix très bas. Vous en concluez qu'elle doivent se taire.

J'aimerais vous faire remarquer que la plupart des maisons de Schaerbeek se
situent à moins de 8 Km du bout de la piste 25 R et qu'elles datent, pour la
plupart, du début du siècle passé, à une époque où l'homme ne volait pas
encore dans les airs.

La grande majorité des maisons des 19 communes de la région de
Bruxelles-Capitale ont été construites avant la création de l'aéroport de
Melsbroeck ou même de Haren et certainement avant le développement
inconsidéré de l'aéroport de Zaventem, dont la piste de décollage principale
se situe à 1,9 Km de la commune d'Evere, face aux vents dominants.

Même à Jette (à plus de 8 Km de l'aéroport) des gens sont réveillés, depuis
que la route de Chièvres à été remplacée par la "route du ring" du ministre
Anciaux.

A vous lire, il suffirait d'installer des champs de betteraves et de chicons
sur la moitié du territoire de Bruxelles pour régler le problème.
Mais finalement, n'est-il pas plus simple de déplacer un aéroport qu'une
ville ?

Ou en tout cas, lui garder une taille compatible avec sa mauvaise
implantation.

Evidemment ce n'est pas ainsi que M. Klees va pouvoir promettre à ses
actionnaires que sa nouvelle jetée pharaonique va devenir rentable. Il lui
faut pour cela passer des 256.000 mvts de 2002 à 450.000 !

Quant aux vols de nuit systématiques, ils datent de l'arrivée de DHL. Les
riverains ne pouvaient prévoir cette décision regrettable. Même l'aéroport
géant de Francfort est aujourd'hui fermé la nuit.

Alors, s'il y a des hypocrites, ce n'est pas dans la région de Bruxelles
qu'il faut aller les chercher.

Yvan Vandenbergh

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sn26567
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Post by sn26567 »

Bert Anciaux is now fighting the night flights altogether. Not in Brussels alone - that would be suicide for the airport -, but in whole Europe. He wants a ban on ALL night flights in Europe, agains all economic logic.

If he is serious in his fight against noise at night, he should also forbid night trains, driving a car or specially a motorcycle at night, night clubs, etc.

I am more annoyed by a motorcycle with silencers removed starting from the café in my neighbourhood at 3 a.m. than I was by night flights when I lived in Neder-over-Heembeek, the city of Bert Anciaux.
André
ex Sabena #26567

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Post by Comet »

A ban on all night flights is completely stupid. How far would that go? Would it just be aircraft taking off from and landing at European airports? Would it be a complete ban on flights in European airspace?

There are worse sources of noise pollution than passing aircraft, believe me.
Sabena and Sobelair - gone but never forgotten.
Louise

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