Today an Onur aircraft is laid down ( aan de ketting gelegd ) at amsterdam schiphol airport, on behalf of the dutch inspection. The plane had hydraulics and engine problems and returned within 20 minutes after take off to schiphol airport. After examination the inspections ordered an engine replacement. Before that ( and other small maintance )the plane is not allowed to leave the airport. And its official now; 1 lockheed tristar is official banned from dutch airspace. ( source NOS laat - 00.00u- Journaal )of the 3 lockheed tristars ( wetlease to Onur air ) is banned in the Netherlands, the plane is normally flying in the african continent, but was also banned in South Africa.
all 3 tristars belonging to 2 different Jordanian airlines; Star Air and Sky Gate. all 3 tri stars are registered in Kirgizstan.
Source 18.00hrs radio 1 journaal
© De Limburger ( its not on internet anymore )Een vliegtuig van de Turkse prijsvechter Onur Air, die onder verscherpt toezicht van de luchtvaartinspectie staat, moest dinsdagavond terugkeren naar Schiphol wegens motorproblemen. Eerder deze week werd bekend dat Onur Air vliegt met oude toestellen uit Sierra Leone en Kirgizstan.
Het toestel kreeg kort na de start vanaf Schiphol te maken met een storing in een van de motoren. De piloot is onmiddellijk teruggevlogen naar de luchthaven. De passagiers bleven ongedeerd.
Een inspecteur van de IVW heeft de hele avond contact gehouden met de maatschappij en heeft uiteindelijk besloten dat het vliegtuig aan de grond moest blijven. De motor moet grondig geïnspecteerd worden. Het toestel mag pas vertrekken als de inspectie dat verantwoord vindt.
Onur Air staat al geruime tijd onder verscherpt toezicht van de IVW. Tot voor kort ging het de goede kant op, maar de laatste week gaat het weer bergafwaarts met de Turkse maatschappij. Daarom houdt de inspectiedienst Onur Air extra in de gaten. Ook de Turkse autoriteiten zijn op de hoogte gebracht van het voorval en zijn daarop aangesproken.
De inspectie maakt zich grote zorgen over kleine buitenlandse prijsvechters als Onur Air, Fly-Air en Phuket Air. De toestellen vertonen te veel gebreken en daarom staan dergelijke vervoerders onder verscherpt toezicht. Afgelopen weekeinde heeft de IVW de landingsrechten van het Thaise Phuket Air ingetrokken. Bij diverse controles zijn verschillende onaanvaardbare tekortkomingen geconstateerd.
Maandag dat Onur Air voor vluchten naar Schiphol gebruikmaakte van minstens twee onveilige vliegtuigen, geregistreerd in Kirgizstan en Sierra Leone, ingehuurd voor de voorjaarspiek van maatschappijtjes in Jordanië. Onur Air blijft onder verscherpte controle zolang de veiligheid niet wordt gegarandeerd, liet inspectiewoordvoerder Willard Elissen met nadruk weten. "Onze westerse veiligheidsregels, die Turkije nota bene zelf heeft ondertekend, bleken niet te worden nageleefd. We zijn ernstig verontrust door de geconstateerde feiten."
Afgelopen jaar heeft de IVW behoorlijk wat toestellen van buitenlandse prijsvechters onder de loep genomen. Vooral Turkse maatschappijen kwamen slecht uit de bus. Bij Fly-Air zaten bijvoorbeeld bagagenetten in het ruim los, bij Onur Air waren navigatiekaarten verlopen of gaf de linkerbrandstoftank een defect aan.
In april spande Onur Air een proces aan tegen reisorganisatie TUI Nederland en haar bestuursvoorzitter Steven van der Heijden. Aanleiding vormde een uitspraak die Van der Heijden deed in een interview met reisvakblad ReisRevue. De TUI-topman stelde in het interview dat de eigenaren van Onur Air verdacht worden van drugssmokkel en witwaspraktijken. De Turken reageerden met een eis tot rectificatie en een schadeclaim.
Part on an early press release - 22.00u - ( aviable @ luchtvaartnieuws.nl )
SCHIPHOL - Een vliegtuig van de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air is dinsdagavond naar Schiphol teruggekeerd wegens motorproblemen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft dezelfde avond besloten dat het vliegtuig aan de grond moet blijven voor een grondige inspectie. Dat schrijft De Telegraaf vandaag.
Onur Air is een van de luchtvaartmaatschappijen die door de IVW extra in de gaten gehouden wordt. Volgens De Telegraaf deed zich kort na de start een probleem aan een van de twee motoren voor.
Inspectiewoordvoerder Willard Elissen van de IVW zegt in het ochtendblad dat Onur Air onder verscherpte controle blijft staan zolang de veiligheid niet wordt gegarandeerd. "Onze westerse veiligheidsregels, die Turkije nota bene zelf heeft ondertekend, bleken niet te worden nageleefd. We zijn ernstig verontrust door de geconstateerde feiten."
Also on the RTL 4 late news( commercial news ): Dutch government ask Turkisch government for investigation on maintance procedures of Onur and Fly air and also official warned the both airlines for the last time!
@Home internet news:
Dutch touroperators looking for replacement, costumers don wants to fly with Onur and Fly air..