Het personeel van SN Brussels Airlines is ontevreden over de bonus die het bedrijf uitkeert. De vakbonden hebben daarover een brief geschreven aan de directie.
De 2.000 werknemers van de luchtvaartmaatschappij krijgen een premie, omdat er vorig jaar dubbel zoveel winst is gemaakt als verwacht. Maar het geld wordt niet eerlijk verdeeld, zegt Nathalie Hiel van de christelijke vakbond.
Lees meer: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... index.html
Personeel SN misnoegd over grote verschil in premies
Moderator: Latest news team
- tolipanebas
- Posts: 2442
- Joined: 12 May 2004, 00:00
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... index.html
https://www.aviation24.be/postp81652.html#81652
vsDe directie wijst erop dat alle werknemers van SN sinds de start elk jaar opslag hebben gekregen
https://www.aviation24.be/postp81652.html#81652
Dit zijn fameuze tegenstrijdigheden nietwaar? Kan er iemand bevestigen dat het personeel nu wel of niet reeds een loonopslag hebben gekregen?Since the start of DAT as the successor of bankrupt Sabena staff members never had a salary increase.
- tolipanebas
- Posts: 2442
- Joined: 12 May 2004, 00:00
Het management houdt al een tijdje vol dat de wettelijk verplichte indexatie van de lonen van alle wernemers in Belgie, zoals voorzien in de Belgische wetgeving, gezien moet worden als een echte loonsverhoging, omdat in het buitenland -waar geen automatische indexatie is- die aanpassing van het loon aan de stijgende levensduurte deel uitmaakt van een sociaal akkoord en daarin dan als loonsverhoging bestempeld wordt.
Blijkbaar vallen de kaderleden bij SN niet automatisch onder het wettelijk gegarandeerd systeem van automatische indexatie en krijgen zij deze dus niet toegekend. Vandaar de erg rare bokkensprongen en redenering bij SN.
Nodeloos te zeggen dat zo'n argument in Belgie kant nog wal raakt en dat het een rechtstreekse aanval is op het fundament van het Belgische sociale bestel: de INDEX! Blijkbaar kent het Brits/Nederlandse topmanagement de Belgische gevoeligheden toch zo goed niet als ze zelf steeds beweerden....Hopelijk legt iemand hen dit snel uit, want niet enkel de vakbonden bij SN, maar de algemene landelijke centrales houden dergelijke uitspraken van Belgische ondernemingen sterk onder de loep. Onlanks nog zij L. Cortebeeck (sp?) van het ACV dat een aanval op de index een algemene landelijke staking zou uitlokken....
Blijkbaar vallen de kaderleden bij SN niet automatisch onder het wettelijk gegarandeerd systeem van automatische indexatie en krijgen zij deze dus niet toegekend. Vandaar de erg rare bokkensprongen en redenering bij SN.
Nodeloos te zeggen dat zo'n argument in Belgie kant nog wal raakt en dat het een rechtstreekse aanval is op het fundament van het Belgische sociale bestel: de INDEX! Blijkbaar kent het Brits/Nederlandse topmanagement de Belgische gevoeligheden toch zo goed niet als ze zelf steeds beweerden....Hopelijk legt iemand hen dit snel uit, want niet enkel de vakbonden bij SN, maar de algemene landelijke centrales houden dergelijke uitspraken van Belgische ondernemingen sterk onder de loep. Onlanks nog zij L. Cortebeeck (sp?) van het ACV dat een aanval op de index een algemene landelijke staking zou uitlokken....
- Sabena_690
- Posts: 3378
- Joined: 20 Sep 2002, 00:00
Staken is en blijft uiteraard het stokpaardje van de (vooral socialistische) vakbond.Onlanks nog zij L. Cortebeeck (sp?) van het ACV dat een aanval op de index een algemene landelijke staking zou uitlokken....
Als België zijn concurrentiepositie met het buitenland wil behouden, zullen we drastisch moeten hervormen. Hete aardappelen zoals het brugpensioen, langer werken, ... zijn nu eenmaal zaken waar aan gesleuteld moet worden, en dringend.
De loonkosten in België zijn zodanig hoog dat we zullen moeten blijven innoveren, dat onze productiviteit zal moeten blijven stijgen, en dat we zwaar zullen moeten investeren in een kenniseconomie (zoals in Scandinavië).
Als ik zie dat de vakbonden dan, telkens wanneer men het woord 'hervorming' durft uit te spreken, dreigen met (algemene) stakingen, dan vrees ik het ergste.
Of de bonden bij SN nu een punt hebben of niet: het belangrijkste is dat de werknemers een bonus krijgen. SN kan de volgende keer misschien maar beter helemaal geen bonus geven en die 1 miljoen EUR aanwenden voor iets anders. Benieuwd wat de bonden dan zullen zeggen.
Over onze indexering gesproken: vergeet niet wat de koppeling tussen het gemiddelde van het indexcijfer der consumptieprijzen gedurende 4 opeenvolgende maanden met het spilindexcijfer eind de jaren '70 heeft veroorzaakt (de fameuze inflatoire spiraal). Inmiddels wordt het spilindexcijfer gekoppeld aan de gezondheidsindex als ik mij niet vergis, maar dan nog is dit ganse systeem iets tyisch "à la belgique".
Brussels Airlines - Flying Your Way
- tolipanebas
- Posts: 2442
- Joined: 12 May 2004, 00:00
Tja, als het gemeenschappelijk vakbondsfront deze keer geen valabel punt heeft, dan weet ik het ook niet meer hoor... Afgezien van het feit alleen al dat het principe van de index niet ter discussie kan staan bij SN alleen, vermits dit per federale wet is geregeld, moet een neutrale waarnemer hier toch duidelijk vaststellen dat het topmanagement zichzelf nu wel erg duidelijk tegenspreekt op zo een cruciaal punt als loonsverhoging.Of de bonden bij SN nu een punt hebben of niet: het belangrijkste is dat de werknemers een bonus krijgen. SN kan de volgende keer misschien maar beter helemaal geen bonus geven en die 1 miljoen EUR aanwenden voor iets anders. Benieuwd wat de bonden dan zullen zeggen.
Ter informatie:
Het vakbondsvoorstel is dat ofwel IEDEREEN binnen het bedrijf dezelfde premie krijgt (jawel, slechts 150 euro brutto, dus hij moet niet eens herberekend en verhoogd worden), ofwel NIEMAND! Laten we nu maar eens publiek de maskers afzetten en zien wie echt "company minded" is binnen SN: het gewone personeel dat vrijwillig wil afzien van de erg bescheiden deelname in de winst, of zij die nu al maanden een frontale confrontatie zoeken met die gewone werknemers en verwijten dat ze veel te veeleisend zijn wat betreft hun loon- en werkvoorwaarden, maar zich ondertussen wel zelf in allerlei rare bochten blijven wringen om toch maar een erg royale premie op te kunnen strijken ten koste van de jonge en erg finacieel fragile luchtvaartmaatschappij.