Martinair's Future

Join this forum to discuss the latest news that happened in the world of commercial aviation.

Moderator: Latest news team

Post Reply
snowbird
Posts: 68
Joined: 05 Feb 2004, 00:00

Martinair's Future

Post by snowbird »

Newspaper article about the future of Martinair.
Summary: tonight will be decided by the Board what the future will be for Martinair.
There are several options. KL/AF really wants the freight division of MP, but is not very interested in the loss making pax-division. The European Charter business could be transferred to Transavia, the long haul could be put in a new company. An other option could be that the pax division will be taken over by a consortium of investment companies wit some support of dutch touroperators.
The current CEO will leave MP.



http://www.telegraaf.nl/binnenland/6598 ... html?p=2,1


Lot Martinair onzeker
door Arnold Burlage

AMSTERDAM - De spanning over de toekomst van Martinair loopt op. Een van de scenario’s die een onderzoek heeft opgeleverd is een opsplitsing in een vracht- en een passagiersmaatschappij.
De aandeelhouders van Martinair – KLM (50%) en Maersk (50%) – komen vanavond bij elkaar om over het voortbestaan van Martinair te beslissen.
De onzekerheid en de onrust onder de medewerkers en ook bij de reisorganisaties is groot. Een mogelijkheid si dat van de passagiersoperaties de vliegactiviteiten worden geliquideerd of onder gebracht bij Transavia.
De vracht en intercontinentale passagedivisie zouden dan na een overname van de Maersk aandelen door de KLM onder de paraplu van de Koninklijke bgaan vallen, mits de EU daarvoor toestemming zou verlenen.
Voortzetting van de intercontinentale vliegactiviteiten van Martinair is sterk afhankelijk van de steun van de reisorganisaties, onder meer in ons land. Enkele touroperators steunen een initiatief van een consortium om Martinair over te nemen, omdat in voortzetting door KLM de bedreiging van een monopolie wordt gezien.
In het geval van voortzetting van Martinair door de KLM zal onherroepelijk aan de bel worden getrokken bij de Nederlandse concurrentieautoriteit NMa, zo verzekeren goed ingelichte bronnen rond het consortium, dat de kaarten heeft gezet op een geheel of gedeeltelijk Martinair.
De commissarissen hebben zich al eerde deze week gebogen over de adviezen van een commissie die onderzoek heeft gedaan naar de toekomst van Martinair.
De beide aandeelhouders willen dat een eind komt aan de huidige status quo rond de “vakantie” maatschappij, waar zware verliezen worden geleden. Maersk wil al lange tijd helemaal af van het belang in de Nederlandse maatschappij
De huidige president directeur van Martinair, Arie Verberk, stapt op, een top manager van de KLM, commercieel directeur Paul Gregorowitsch, staat klaar om hem op te volgen. De scheidende Martinair topman heeft binnen de directie laten weten dat hij nog blijft om zijn opvolger in te werken.

User avatar
OO-TUC
Posts: 57
Joined: 21 Mar 2006, 00:00
Location: Holland

Post by OO-TUC »

IMHO it would be better if Martinair is bought (with or without the freight devision) by a private equity player or touroperator like Thomas Cook. Then there will come money to buy/lease new B 787's. Dutch or European regulators won't agree on full takeover of MP by KLM-Air france i guess. Lets hope MP survives and stand-up as individual airline, not intervened by KLM-Air France and a competative environment will arise in the dutch airline market.

snowbird
Posts: 68
Joined: 05 Feb 2004, 00:00

Post by snowbird »

attn oo-tuc

I do agree with your view on the MP-case. However, be aware that KL/AF does not want that the pax-division of MP wil go into foreign hands cq in the hands of a (potential) competitor. This specific issue makes this case so interesting. What kind of solution will KL/AF for this delicate matter?

User avatar
OO-TUC
Posts: 57
Joined: 21 Mar 2006, 00:00
Location: Holland

Post by OO-TUC »

snowbird wrote:attn oo-tuc

I do agree with your view on the MP-case. However, be aware that KL/AF does not want that the pax-division of MP wil go into foreign hands cq in the hands of a (potential) competitor. This specific issue makes this case so interesting. What kind of solution will KL/AF for this delicate matter?
Hard to say, we shall see what they will do. But its sure that things need to be done to save this old respected airline.

Post Reply