Baudouin's fixer for Africa

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
SN30952
Posts: 7128
Joined: 31 Jul 2003, 00:00

Baudouin's fixer for Africa

Post by SN30952 »

In the Military Miltary Aviation sectie van dit forum, hadden we het onlangs over een DC-6 die neerstortte bij Ndola, ten Zuiden van Katanga. We hadden het ook over allerlei operaties van het belgisch leger aldaar.

Dat me dat niet zou loslaten had u wellicht verwacht. Ik stootte dus op deze tekst:
A series of letters discovered in the royal archives show that Baudouin was kept well informed by a Belgian army officer in the Congo of the evolving plot
Baudouin appeared to have been operating behind the back of the Belgian prime minister, Gaston Eyskens, who opposed moves to topple the Lumumba regime.

U hoeft zelfs niet aandachtig verder te lezen, u stoot daarna zelf op the volgende alinea:

The report coincided with growing irritation over the apparent role of the royal family in the mismanagement of the national airline Sabena, which went bankrupt last week threatening the jobs of 12,000 workers.

En hier is het:
Paul Belien, author of a forthcoming book on the palace, said the king blocked a merger between Sabena and the Dutch carrier, KLM, during the 1990s, even though the move made commercial sense, because it would have threatened the interests of the French-speaking elite.

Nu ben ik wel benieuwd om het boek "The Assassination of Sabena" te lezen. Maar zullen we ook nog 40 jaren moeten wachten om de waarheid hieroiver te vernemen? Tot er ergens overwacht wat vrijkomt in een of andere Truth Commission?
Inderdaad: At who will then an accusing finger be pointed, is de vraag.

De eerste fixer was D'Aspremont Lynden volgens het artikel, moeten we voor de andere fixer in dezelfde milieu zoeken?

jan_olieslagers
Posts: 3059
Joined: 24 Jun 2006, 08:34
Location: Vl.Brabant
Contact:

Post by jan_olieslagers »

Een beetje een verwarde uitleg, Fons.

Zeker hadden we al eerder gehoord dat de fusie van Sabena en KLM in de jaren '90 tenslotte door België geweigerd werd, inderdaad omdat men vreesde dat het Nederlands de dominante taal zou worden. Maar is het hof daarin rechtstreeks tussengekomen?

En inderdaad circuleren er al lang geruchten als zou het hof een eigen Kongo-politiek gevoerd hebben in 1960-1961, los van en soms zelfs dwars op de politiek van de Belgische regering. 't Zou best kunnen zijn, maar het wachten is op harde bewijzen.

Maar welk verband wilt gij zoeken tussen twee feiten die 30 jaar uit elkaar liggen? Met een Koning Boudewijn die in het ene verhaal nog maar amper op de troon zat, en vermoedelijk STERK beïnvloed werd door naamloze heren achter de troon, en in het andere verhaal diezelfde koning in zijn laatste jaren, goed ziende dat de voortschrijdende federalisering zijn troon letterlijk deed wankelen, en minder en minder belangstellend in zijn koninkrijk?

Welk verband, Fons?

SN30952
Posts: 7128
Joined: 31 Jul 2003, 00:00

Post by SN30952 »

jan_olieslagers wrote:Een beetje een verwarde uitleg, Fons.
Welk verband, Fons?
Ik geef geen uitleg, ik lees en constateer. Meer moet je mij niet ten laste leggen...
Paul Belien ziet een verband: hij wijst tweemaal richting Laken. En eenmaal wijst hij een persoon met de vinger aan en noemt hij de fixer.
Dan wijst hij met de elleboog zelfde richting.

Indien er verwarring is, dan niet in mijn hoofd. Ik heb mijn idee al reeds lang gevormd omtrent deze zaken.

Op de vraag: "Maar welk verband wilt gij zoeken tussen twee feiten die 30 jaar uit elkaar liggen?" Geeft u zelf antwoord. U gaat zelfs verder dan wat ik.

Er is dus imho tot dusver geen sprake van warrigheid. (Het verwijt van warrigheid is steeds het eerste argument geweest om een complottheorie de grond in te boren, maar er is geen sprake van complot, er is sprake van feite, oorzaken en gevolgen, die zelfs niet dienen bewezen te worden...)
"Het verband" in uw interpretatie, zouden dan de duistere machten achter de troon zijn? Van (uiterst) rechtste machten, die (uiterst) linkse stromingen hebben gebruikt? En waarvan sommige linkse stromingen nog steeds de neiging hebben te denken dat ze straffeloos kunnen frauderen, van CPASsen, intercommunales tot helicopters toe? Omdat ze rechts en gerecht dachten kunnen schaakmat zetten met de dreiging dat ze het 'allemaal' zullen onthullen?
"Prenez, prenez Messieurs, Servez-vous". Zou dat de prijs geweest zijn om op de troon te blijven? Lees ik dat in uw laatste paragraaf?

Het kan dus nog een paar jaartjes duren eer de archieven zullen klappen?
Tenzij er anderen, eerder een klapje komen doen, nietwaar

Post Reply