Radartorens burgerluchtvaart in België

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
petoetje59
Posts: 5
Joined: 14 Sep 2014, 15:55

Radartorens burgerluchtvaart in België

Post by petoetje59 »

Onlangs kiekte ik enkele luchtvaartradars in Bertem en Nossegem (Zaventem) als illustratiemateriaal voor een studie gewijd aan Doppler-reflecties op vliegtuigen.

Kent iemand het model (producent, type) van de in Bertem opgestelde Belgocontrol-radartorens, en sedert wanneer deze operationeel zijn ?
Er staan er twee : een reserve-SSR (Mode S of alleen Mode A/C ?) op de kleinste paddenstoelvormige toren, en een grote PSR met SSR (Mode S of alleen Mode A/C ?) op de grootste toren.
Wie waren de architect(en) van de paddenstoelvormige radartorens uit 1985 ?
Is dit de grootste radar voor de burgerluchtvaart in België ?

In Nossegem kiekte ik drie torens op een rij ; alleen van de nieuwste meest oostelijk geplaatste PSR/SSR vond ik de details.
Ten westen staan er nog twee : een SSR (maker, model, Mode S of alleen Mode A/C, sedert wanneer in gebruik ?), en vermoedelijk een oude Westinghouse (thans Northrop Grumman) ASR-9 PSR met SSR (Mode S of alleen Mode A/C ?) uit 6/1995.

Op Internet viel hierover niets meer te rapen, en een bericht naar Belgocontrol ([email protected]) bleef onbeantwoord.

Petoetje.

Post Reply