• A fine has been imposed on SAS Cargo of MEUR 70.2, the same amount as that repaid by the European Commission to SAS in 2016.
  • SAS maintains that SAS Cargo has not participated in any global cartel and will appeal the European Commission’s decision.

On 9 November 2010, the European Commission fined SAS Cargo and ten other airlines for breaches of the air freight competition rules. For the SAS Group, the fine amounted to MEUR 70.2. SAS appealed the European Commission’s decision to the Court of Justice of the European Union’s (CJEU) first instance, the General Court. In December 2015, the CJEU annulled the European Commission’s decision. After the European Commission’s decision not to appeal the CJEU’s judgment, the fine was repaid to SAS in March 2016.

Today, the European Commission has once again decided to impose a fine on SAS Cargo and the ten other airlines encompassed by the annulled 2010 decision.

We strongly question the European Commission’s move to reimpose a decision that has already been annulled once by the CJEU,” says Marie Wohlfahrt, General Counsel at SAS. “Throughout the entire process, SAS has cooperated with the European Commission and, for more than eleven years, has argued against the European Commission’s perception that SAS Cargo had participated in a global cartel,” continues Marie Wohlfahrt. “SAS takes the competition rules extremely seriously and does not accept any breaches. We have a clear regulatory framework in place for compliance with competition law. This encompasses information, guidelines, training programs and control procedures,” says Marie Wohlfahrt.

The fine will be recognized as a nonrecurring expense by SAS in its earnings for the second quarter of 2016/2017.

SAS will appeal the European Commission’s decision. The appeal process could take several years.

March 17, 2017 12:40 / Capital market, SAS News / English

__________________________________________________________________________________________________

Kartelbesluit Europese Commissie

Vandaag maakte de Europese Commissie bekend een boete op te leggen aan elf luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, Air France en Martinair vanwege kartelvorming op het gebied van luchtvrachtvervoer in de periode tussen december 1999 en februari 2006. De boete voor KLM bedraagt €127 miljoen.

Het besluit volgt op een al eerder opgelegde boete door de Europese Commissie op 9 november 2010. Deze werd om dezelfde reden, aan dezelfde luchtvaartmaatschappijen opgelegd, maar later door het Gerecht van de Europese Unie van tafel geveegd, omdat er ‘tegenstrijdigheden zaten’ in de argumentatie van de Europese Commissie. Ook de boetes die aan andere luchtvaartmaatschappijen zijn opgelegd zijn destijds nietig verklaard.

De totale boete voor de AFKL-groep op basis van het nieuwe EC-besluit bedraagt €325 miljoen. Het bedrag valt daarmee lager uit dan de eerder opgelegde sanctie uit 2010. Dat is vooral vanwege een verlaging van de boete voor Martinair om technische redenen. De maatregel van de Europese Commissie heeft mede betrekking op de periode voordat Air France en KLM één groep vormden. Het totaalbedrag voor de AFKL-groep is de som van de afzonderlijk opgelegde boetes aan Air France, KLM en Martinair.

Air France – KLM bestudeert momenteel het nieuwe besluit van de Europese Commissie en overweegt eventuele vervolgstappen. De Groep hield al sinds 2010 rekening met een dergelijk besluit en heeft het bedrag al volledig in haar financiële rapportages verwerkt.

KLM erkent het belang van strikte Europese mededingingsregels en een eerlijke markt voor luchtvaartmaatschappijen. KLM heeft altijd volledige medewerking en openheid van zaken gegeven gedurende het onderzoek.

17 maart 2017