Luchthaven Charleroi blijft leven van subsidies

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
Squelsh
Posts: 246
Joined: 05 Oct 2011, 10:31
Location: The Kingdom
Contact:

Luchthaven Charleroi blijft leven van subsidies

Post by Squelsh »

De luchthaven van Charleroi kreeg in 2013 weer eens ruim 31 miljoen euro aan subsidies en tegemoetkomingen van de overheid. Alleen dat bedrag trok de balanscijfers in de winst.

Vorig jaar boekte de luchthavenuitbater NV Brussels South Charleroi Airport (BSCA) een omzet van 61 miljoen euro, maar daar stonden 80,2 miljoen euro gemaakte bedrijfskosten tegenover. En toch haalde de onderneming nog een positief bedrijfsresultaat van 14,7 miljoen euro. Dat komt vooral door de 31,1 miljoen euro subsidies en andere tegemoetkomingen van de overheid. Dat bedrag is meer dan de helft van de omzet.

Eén van de belangrijke kostenposten is bewaking en veiligheid, via het filiaal BSCA Security. Daaraan besteedde de luchthaven vorig jaar 14 miljoen euro. Bij BSCA werken 525 mensen.

Voor de luchtvaartmaatschappijen blijft Charleroi een goedkope luchthaven. Zij betaalden vorig jaar iets meer dan zes miljoen euro aan BSCA _ of 1,78 euro per vertrekkende passagier _ voor diensten als het tanken van het vliegtuig, de ticketverkoop, opbrengsten uit supplementaire bagage. Die inkomsten kenden een daling met 3,3 procent. Uit de inkomsten uit concessies (van horeca, parkings, kiosk, pendelbussen) putte de luchthavenuitbater 27,4 miljoen euro, of 8,06 euro per vertrekkende passagier.

De belangrijkste luchtvaartmaatschappij in Charleroi blijft Ryanair, met een marktaandeel van bijna 83 procent. Twee andere spelers zijn Jetairfly (een tiende marktaandeel) en Wizzair. In maart dit jaar kwam daar Pegasus Airlines bij.

Maar Ryanair startte dit jaar ook met vluchten in Zaventem. De luchthavenuitbater in Charleroi verwacht daardoor een verlies van 600.000 passagiers dit jaar. Het zou de eerste daling zijn voor Brussels South, dat vorig jaar bijna 6,8 miljoen passagiers telde.

Ondanks de voorziene daling van het passagiersaantal gaat Charleroi door met zijn uitbreidingsplannen. Begin volgend jaar zou de bouw van een nieuwe passagiersterminal beginnen, goed voor een investering van 78 miljoen euro en een capaciteit voor negen miljoen passagiers. Tegen die uitbreidingsplannen, gefinancierd met overheidsgeld, diende Brussels Airport Company, de luchthavenuitbater van Zaventem, vorig jaar in november een klacht in bij de Europese Commissie.

Source: http://trends.knack.be/economie/bedrijv ... 68063.html
29/07/2014 om 10:35 - Bijgewerkt om 10:35
Bron: Trends

It's Sabena all over again; and in the end, it only delays the bankrupt and makes it much more costly.

Sai
Posts: 200
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Luchthaven Charleroi blijft leven van subsidies

Post by Sai »

Little bit off topic: But are there any plans or renderings/images of the future passengerterminal of CRL somewhere? thanks

Post Reply