Airnav radarbox

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

Post Reply
OO-LUC
Posts: 39
Joined: 06 Sep 2003, 00:00
Location: Retie
Contact:

Airnav radarbox

Post by OO-LUC »

Heeft er iemand ervaring met een airnav radarbox(niet de SBS1), in combinatie met een laptop en op lokatie aan één of andere luchthaven?
Liefst reacties van mensen die de box werkelijk in bezit hebben of een kennis hebben met zo'n box.
Ik wil weten hoever ik met die box kan kijken als ik, pakweg, aan de 25L watertoren in mijn auto zit.

De box kost 450 euro en ik wil me eerst goed informeren voordat ik een beslissing neem.

Groetjes,
Luc

http://www.oo-luc.be

User avatar
Coronado
Posts: 32
Joined: 04 Feb 2009, 08:06
Location: Mortsel (Oude-God)
Contact:

Re: Airnav radarbox

Post by Coronado »

A nice place to start :
http://radarbox.gofreeserve.com/index.html
How to select a particular airport ( for instance LHR ) and zoom in on arriving/departing traffic :
http://www.airnavsystems.com/radarbox/v ... athrow.wmv
Greetings,
Coronado.

JM
Posts: 113
Joined: 07 Jul 2003, 00:00
Location: Brussels
Contact:

Re: Airnav radarbox

Post by JM »

The only thing I rememeber having read is that there is a 5 minute delay on the info you get on your radar box, that's why I personally don't want to have it ! I read that on more than one website...

Greetz,
JM

OO-LUC
Posts: 39
Joined: 06 Sep 2003, 00:00
Location: Retie
Contact:

Re: Airnav radarbox

Post by OO-LUC »

Thanks guy's, but that's not the info I'm looking for.
I'm well informed about the use of the box, I've seen many forums and website's.
I've even contacted a company in St Niklaas who's selling this box.
But I'm not totaly convinced just yet.

Therefor I'm looking for a user of the box, who's taken it on a spotting trip.
I want to know how it works on an airport together with a laptop.

I want to see the registration/callsign of an a/c as soon as possible, so that I know witch runway it's taking when she calls the approach. I want to know how far I can see with the antenna mounted on top or in my car.

BTW, there's only a 5 minute delay when using the box on the (airnavsystems) worldwide network. If you are using it live on the spot, there is no delay, WYSIWYG ;)

Greetings,
Luc.

User avatar
Vonsmalhausen
Posts: 1360
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Location: Linkebeek
Contact:

Re: Airnav radarbox

Post by Vonsmalhausen »

ik heb de RB nu een tweetal maand, ik gebruik hem in mijn wagen op mijn laptop.
uw bereik hangt volledig af van waar je staat/bent : op een open plek in het veld zal je een bereik hebben van 250+ km rondom, zogauw je tussen gebouwen, heuvels of bomen komt te staan, zal het bereik in de richting van die obstakels drastish verminderen (tot zelfs 0 )
als ik op BRU ga spotten kan je mij dan ook zogoed als altijd vinden op die ietwat verlaten weg ( waar dikwijls vrachtwagen aanhangers staan geparkeerd ) tussen de velden die tussen de 25L en R aproach liggen : volledig vrij zicht 360° wat resulteert in een bereik dat gaat tot voorbij CDG, AMS, DUS en tot de Engelse kust, welliswaar vluchten op FL200+, inkomende vluchten op Charleroi kan ik vandaar volgen tot op +- 1000ft.
ik ontvang daar data van +- 170 vluchten, aan het "kerkhof" daalt dit algauw tot een goede 60 tal vanwege de obstakels die je daar rond u hebt staan ; dit komt omdat zowel RB als SBS werken op 1090 mhz, en die frequentie draagt dan wel ver, maar is ook héél gevoelig voor obstakels.
wat de data betreft die je ontvangt, die is heel betrouwbaar ( op enkele verouderde data na, maar die zijn echt uitzonderlijk ) maar hangt wel af van het feit of de piloot(en) ze doorsturen of niet !
zo zal je niet alle vluchten op het sherm zien, enkel diegenen die naast Mode-S, ook nog ADS-B uitzenden ; militairen zenden bvb zo goed als nooit het ADS-B signaal uit wegens security redenen, maar je ziet ze wel in je lijst als ze Mode-S uitzenden met de nodige info, en dat doen ze nu zo goed als allemaal.
in combinatie met een radio weet je dus precies WAT er aankomt : company, type, reg zelfs serienummer, en of ze naar de L of R gaan hoor je op de radio wel :)
je kan ook heel makkelijk allerts instellen voor bepaalde regs ( makkelijk als je bvb op OO-TCJ jaagt ;) ) type zoals bvb A380, Beluga enz en nog enkele filters ( of een kombinatie van filters )
maar je bent dus wel afhankelijk van het feit of de bemanning al dan niet de info doorstuurd ; Jetair bvb is over het algemeen heel karig met doorgestuurde info, TC en Bline daarentegen geven je het volledige plaatje :)
of je nu al dan niet overgaat tot aanschaf van een RB moet jij zelf uitmaken ; het is inderdaad niet echt goedkoop, .... maar ik kan je wel verzekeren dat IK mij niet meer kan voorstellen om zonder mijn RBke naar BRU te gaan spotten ;) het heeft mij reeds meerdere malen een "catch" opgeleverd die ik anders niet zou hebben gemaakt wegens niet weten WAT er nu eigenlijk afkomt :mrgreen:
die netwerk funktie is ook wel een handig hulpmiddel ; zo kan je thuis bvb boven Spanje of Griekenland (en zelfs verder ) al vluchten opvangen die naar BRU komen, en je WEET exact WAT er afkomt, zo heb je nog meerdere uren om toch nog naar BRU te gaan, en de catch te maken waar je nu al weken/maanden zit op te jagen ;) het is wel zo dat na je eerste jaar, die funktie een betaalde optie wordt :(

hopenlijk ben je hiermee wat geholpen :D
Last edited by Vonsmalhausen on 09 Feb 2009, 14:23, edited 1 time in total.

User avatar
Bottie
Posts: 2075
Joined: 18 Jan 2004, 00:00
Location: 2nm from EBUL
Contact:

Re: Airnav radarbox

Post by Bottie »

Bedankt voor de info Thomas, ik ben ook al een tijdje aan het kijken om dat 'bakske' aan te schaffen.

Ik heb in de wagen ook internet, dus ook 'in de velden' zou ik dus de netwerkfunctie kunnen gebruiken. De eerstkomende dagen/weken nog eens alles goed bekijken ;)

OO-LUC
Posts: 39
Joined: 06 Sep 2003, 00:00
Location: Retie
Contact:

Re: Airnav radarbox

Post by OO-LUC »

Hallo Thomas,


Hier ben ik zeer zeker mee geholpen.
Die uitleg klinkt als muziek in mijn oren. :lol:

Hoe het ding werkt heb ik al op diverse sites kunnen lezen maar niks te vinden van mensen die het mee in het veld nemen.
Jij hebt precies beschreven wat ik wou horen, alle twijfels zijn weg, ik ga er eentje bestellen. :D

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. ;)

Ik heb nog een vraag voor Bottie ivm internet.
Jij hebt dus mobiel internet voor je laptop?
Ik zou graag weten welk abonnement je hebt en wat het kost.
Ik vrees dat die netwerkfunctie wel te veel MB/uur gaat consumeren voor mobiel internet.

Groeten,
Luc

User avatar
Bottie
Posts: 2075
Joined: 18 Jan 2004, 00:00
Location: 2nm from EBUL
Contact:

Re: Airnav radarbox

Post by Bottie »

Luc,



Ik denk dat de hoeveelheid data wel zal meevallen hoor, het is tenslotte enkel wat data dat verzonden en ontvangen moet worden, geen multimedia.

Ik heb een abonnement bij Proximus, Mobile Internet Anytime Plus aan +/- 41€ ex BTW/maand. Ik heb een up/down-volume van 2Gb per maand, wat in mijn geval voldoet om op locatie m'n mails (4 mailboxen) en orders op te volgen (zowel via VPN bij mij thuis als bij m'n leveranciers).

Ik denk wel dat je moet toekomen met bvb het 'Mobile Internet 15h'-abonnement, dat kost je dan +/- 12€ ex BTW per maand voor 15u, tenzij je meer dan 15u per maand op locatie wil werken natuurlijk. Of 'Mobile Internet 200 MB' aan 16€ ex BTW per maand, zoveel je wil, enkel maximaal 200Mb per maand volume.

Ik heb eens mijn laatste factuur nagekeken, en voor januari 2009 had ik een verbruik van 530Mb, en dan moet je rekenen dat 75% van mijn mails met bijlagen zijn (PDF's, Foto's), door voor wat 'gewone' up en download van 'text' kom je volgens mij toe met 200mb/maand.

OO-LUC
Posts: 39
Joined: 06 Sep 2003, 00:00
Location: Retie
Contact:

Re: Airnav radarbox

Post by OO-LUC »

Bottie,

Dan kunt gij toch naar de radar streams van ATC box kijken in België met dat mobiel internet.
Dan heb je dat bakske niet nodig :?

Blijft er nog het probleem AMS :(
Naar DUS, LHR FRA en CDG zie ik me die box toch niet meenemen.
Alhoewel CDG, misschien toch wel interessant, maar dan ga je weer veel km doen om van de noord- naar de zuidbaan te crossen.

Moeilijke keuze toch. Maar het moeilijkste moet nog komen, mijn wederhelft overtuigen ;)

Benighted
Posts: 53
Joined: 08 May 2007, 15:25
Location: Zandvliet

Re: Airnav radarbox

Post by Benighted »

Om nog eens een oude topic vanonder het stof te halen.

Mag zo'n radarbox vrij gebruikt worden in België? Met andere woorden, is het kopen van zo'n radarbox legaal? Afluisteren via een scanner mag niet, maar als ik diverse internetbronnen waarneem ivm de airnav radarbox kan je zo goed als alle informatie terug vinden in tekstvorm.

Het zou alvast vrij handig zijn om zo'n box te hebben, doch wil ik geen 500 euro riskeren voor iets dat ik misschien maar één maal kan gebruiken eer het in beslag wordt genomen.

Post Reply