Vanaf vandaag, 31.01.09, treedt het nieuwe vliegplan in werking voor Brussels Airport. Het spreidingsplan is daarmee voltooid verleden tijd. Vanaf heden wordt er rekening gehouden met de richting van de wind.
Concreet wil dit zeggen dat er wordt opgestegen vanaf baan 25R en wordt er geland op baan 25L en in mindere mate op baan 25R.
In de weekends wordt er opgestegen vanaf banen 25R en 20.
In een tweede fase, vanaf eind maart, wordt er overgegaan tot geluidsstille weekendnachten. Er mag dan gedurende bepaalde uren niet meer worden opgestegen, met uitzondering van een 5000 tal vluchten per jaar.
Hiertegen was Brussels Airport ingegaan en hadden ze beroep aangerekend bij Hilde Crevits. Zij heeft echter naar Federale collega, Ethienne Schouppe en partijgenoot, gelijk gegeven en er wordt niet meer geraakt aan het jaarlijkse plafond van 16.000 nachtvluchten per jaar waarvan 5000 vertrekkende. Men gaat dit in een latere fase juridisch verankeren.
Ook gaat men vervuilende en niet-geluidsarme vliegtuigen weren vanop onze luchthaven. Hiermee is Brussels Airport een voorloper op andere Europese luchthavens die pas dezelfde maatregelen zullen nemen wanneer ze nieuwe banen in gebruik zullen nemen: -> lees LHR en FRA.
Een aantal maatschappijen zijn nu al aan het puzzelen hoe ze hun nieuwe vliegplan kunnen voorleggen aan Brussels Airport en welk type men hier in de toekomst voor zal gebruiken.
Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Moderator: Latest news team
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Would have been nice to start a thread in english on that subject
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
I agreeAcid-drop wrote:Would have been nice to start a thread in english on that subject
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Wat zou de meerwaarde daarvan zijn???
Dit specifieke bericht heeft evenveel waarde in het Nederlands als het Engels. Onze "weinige" internationale vrienden hebben hier bijv. al geen bijdrage vermits ze de situatie niet kennen en nog minder beleven.
Dit past daarom perfect in dit forum.
Dit specifieke bericht heeft evenveel waarde in het Nederlands als het Engels. Onze "weinige" internationale vrienden hebben hier bijv. al geen bijdrage vermits ze de situatie niet kennen en nog minder beleven.
Dit past daarom perfect in dit forum.
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
I guess i'll soon need to fallow vlaams classes to be member of the forum
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
I think it makes sense for all posts to be in english... (my personal opinion)
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
I agreeMegaman wrote:I think it makes sense for all posts to be in english... (my personal opinion)
-
- Posts: 3059
- Joined: 24 Jun 2006, 08:34
- Location: Vl.Brabant
- Contact:
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
@whiners: you have every opportunity to start an English-language thread on the same subject. Why not?
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
It's ridiculous to start an other thread about the same subject. Than we would have a post in french, one in chinese, one in cyrrilic alphabet, one in English,etc ...jan_olieslagers wrote:@whiners: you have every opportunity to start an English-language thread on the same subject. Why not?
As you can read, in the forum rules, " •h. English is the main aviation language, please use it as much as possible.", try to understand that this is an international website, accessible to poeple from all over the world.
Aviation is a complex subject to speak about, it's already difficult to understand some things in english, don't make it more difficult.
Personnaly, i speak FR/NL/ENG, and i understand what you are talking about, but i'm not the only one reading the posts...
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
1. Topic starter decided to post in Dutch in the correct forumDepretair wrote: As you can read, in the forum rules, " •h. English is the main aviation language, please use it as much as possible.", try to understand that this is an international website, accessible to poeple from all over the world.
2. To avoid 'any' confusion the International 'Aviation' language is indeed English. However, officially it's groundstation language.
3. Approx. 23 mio poeple speak, read, write and understand 'Woldwide' the Dutch language.
-
- Posts: 3059
- Joined: 24 Jun 2006, 08:34
- Location: Vl.Brabant
- Contact:
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Men moet daarom niet "politiek" worden, TCAS.... De oorspronkelijke tekst was enkel in het Nederlands, en was dus inderdaad perfect op het juiste forum geplaatst. Maar voor de rest is het een kwestie van forumregels, en hoeveel of hoe weinig Nederlandstaligen er in de wereld zijn doet niet echt ter zake. Nu zou het natuurlijk schoon zijn als er een Engelse vertaling kwam, en ik denk dat de moderators het draadje dan best naar een Engelstalig forum zouden verplaatsen. In de huidige vorm heeft dat geen zin.
Any takers for a translation?
Any takers for a translation?
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
-off topic -
1 topic-11replies, waarvan geen enkel over het topic.
1 topic-11replies, waarvan geen enkel over het topic.
motorcycling : sensation with a twist of the wrist
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Voor mij klinkt het als dat het gezonde verstand heeft gezegevierd.
Ik snap enkel dat van die 16000 / 5000 nachtvluchten niet. Dit is zoals ik het begrijp, is dit correct?
In totaal zijn er over het ganse jaar gedurende de nacht 11000 landings toegelaten en 5000 take-offs.
Het totaal aantal nachtbewegingen gedurende het weekend mag niet over de 5000 gaan.
gegroet
Roeland
Ik snap enkel dat van die 16000 / 5000 nachtvluchten niet. Dit is zoals ik het begrijp, is dit correct?
In totaal zijn er over het ganse jaar gedurende de nacht 11000 landings toegelaten en 5000 take-offs.
Het totaal aantal nachtbewegingen gedurende het weekend mag niet over de 5000 gaan.
gegroet
Roeland
-
- Posts: 3059
- Joined: 24 Jun 2006, 08:34
- Location: Vl.Brabant
- Contact:
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Zo heb ik het ook begrepen Roeland, althans die 16000 = 11000 + 5000.
Die beperking in het weekeinde had ik nog niet gehoord.
En ja , inderdaad is dit de logica zelve, en de uitvaart van het onzalige spreidingsplan van een armzielig politicus die nu eindelijk helemaal uitgeteld lijkt.
De NIMBY's staan natuurlijk alweer te jammeren... dat verandert nooit.
Die beperking in het weekeinde had ik nog niet gehoord.
En ja , inderdaad is dit de logica zelve, en de uitvaart van het onzalige spreidingsplan van een armzielig politicus die nu eindelijk helemaal uitgeteld lijkt.
De NIMBY's staan natuurlijk alweer te jammeren... dat verandert nooit.
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Die 16.000 nachtelijke bewegingen gaat idd over 11.000 landingen en maximum 5000 vertrekken. De balans kan soms wel eens een andere richting uitgaan, maar men gaat eraan vasthouden dat er niet meer dan 5000 vertrekken zullen zijn.
Die 5000 slaan niet alleen op de weekends maar ook op weekdagen. In de weekends zijn er nu al niet veel vertrekken meer. DHL heeft serieus afgebouwd, volvrachters zijn er niet gedurende het weekend en charters vertrekken bij voorbaad vroeg in de ochtend. Die stille nachten, van vrijdag tot maandagochtend, zijn eigenlijk een soort van schijnbeweging.
De grootste sprong voorwaarts die men nu gaat maken is het monddood maken van al die actiegroepen. Alles gaat nu in een juridische context worden gegoten, zoals de luchthaven en de gebruikers ervan (luchtvrtmtsch), al jaren wilden. Men gaat dus eigenlijk de luchthaven beschermen tegen deze groepen.
De vraag die dan onvermijdelijk komt -> gaat men hier niet te ver in gaan? Men heeft nu een plafond gezet op de nachtvluchten. Hopelijk komt er geen op de dagvluchten want dat is zoveel zeggen als: liefst geen groei en uitbreiding meer.
Die 5000 slaan niet alleen op de weekends maar ook op weekdagen. In de weekends zijn er nu al niet veel vertrekken meer. DHL heeft serieus afgebouwd, volvrachters zijn er niet gedurende het weekend en charters vertrekken bij voorbaad vroeg in de ochtend. Die stille nachten, van vrijdag tot maandagochtend, zijn eigenlijk een soort van schijnbeweging.
De grootste sprong voorwaarts die men nu gaat maken is het monddood maken van al die actiegroepen. Alles gaat nu in een juridische context worden gegoten, zoals de luchthaven en de gebruikers ervan (luchtvrtmtsch), al jaren wilden. Men gaat dus eigenlijk de luchthaven beschermen tegen deze groepen.
De vraag die dan onvermijdelijk komt -> gaat men hier niet te ver in gaan? Men heeft nu een plafond gezet op de nachtvluchten. Hopelijk komt er geen op de dagvluchten want dat is zoveel zeggen als: liefst geen groei en uitbreiding meer.
-
- Posts: 710
- Joined: 12 Aug 2008, 08:26
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Dit is niet echt juist, in het weekend komen zelfs vaak het grootste aantal volvrachters. Al komen die dan meestal niet in de nachtelijke uren en vallen daardoor dus bijna niet onder deze regel.Atlantis wrote:Die 5000 slaan niet alleen op de weekends maar ook op weekdagen. In de weekends zijn er nu al niet veel vertrekken meer. DHL heeft serieus afgebouwd, volvrachters zijn er niet gedurende het weekend en charters vertrekken bij voorbaad vroeg in de ochtend. Die stille nachten, van vrijdag tot maandagochtend, zijn eigenlijk een soort van schijnbeweging.
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Dat was wat ik bedoelde. Volvrachters zijn er niet gedurende de weekendnachten. Sorry voor het mogelijke misverstand.flightlover wrote:Dit is niet echt juist, in het weekend komen zelfs vaak het grootste aantal volvrachters. Al komen die dan meestal niet in de nachtelijke uren en vallen daardoor dus bijna niet onder deze regel.Atlantis wrote:Die 5000 slaan niet alleen op de weekends maar ook op weekdagen. In de weekends zijn er nu al niet veel vertrekken meer. DHL heeft serieus afgebouwd, volvrachters zijn er niet gedurende het weekend en charters vertrekken bij voorbaad vroeg in de ochtend. Die stille nachten, van vrijdag tot maandagochtend, zijn eigenlijk een soort van schijnbeweging.
-
- Posts: 76
- Joined: 01 Aug 2006, 14:11
- Location: Brussels
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Wie heeft ook het volgende bericht in De Standaard gelezen:
"Het nieuwe baangebruik op de luchthaven van Zaventem, waarbij de windrichting bepalend is, kan dit weekend nog niet worden toegepast. De windnormen zijn door een sterke oostenwind overschreden.
Het nieuwe schema is ingevoerd door staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) en moest vandaag, zaterdag 31 januari, voor het eerst worden toegepast. Dat lukt niet omdat er een sterke oostenwind staat. Waarschijnlijk zal het nieuwe vluchtplan niet voor maandag kunnen worden ingevoerd."
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 012009_058
Ik dacht juist dat sinds vandaag de windrichting bepalend is voor het baangebruik. Vandaag komt die uit het het oosten - het baangebruik wordt daaraan aangepast en dus worden de nieuwe regels wel toegepast, lijkt me. Misschien ben ik naïef of kan ik niet goed lezen, maar dit bericht lijkt me heel vreemd. Of het is zo dat de staatssecretaris alleen maar regels heeft opgesteld voor als de wind uit het zuidwesten komt?! Vreemd.
"Het nieuwe baangebruik op de luchthaven van Zaventem, waarbij de windrichting bepalend is, kan dit weekend nog niet worden toegepast. De windnormen zijn door een sterke oostenwind overschreden.
Het nieuwe schema is ingevoerd door staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) en moest vandaag, zaterdag 31 januari, voor het eerst worden toegepast. Dat lukt niet omdat er een sterke oostenwind staat. Waarschijnlijk zal het nieuwe vluchtplan niet voor maandag kunnen worden ingevoerd."
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 012009_058
Ik dacht juist dat sinds vandaag de windrichting bepalend is voor het baangebruik. Vandaag komt die uit het het oosten - het baangebruik wordt daaraan aangepast en dus worden de nieuwe regels wel toegepast, lijkt me. Misschien ben ik naïef of kan ik niet goed lezen, maar dit bericht lijkt me heel vreemd. Of het is zo dat de staatssecretaris alleen maar regels heeft opgesteld voor als de wind uit het zuidwesten komt?! Vreemd.
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
Ik denk dat ze bedoelen dat er in het weekend niet op 25L geland en op 25R gestart is omdat de wind uit het oosten kwam en er veel op de 02 20 baan geopeerd is... wat in het vorige spreidingsplan normaal was.
Dus ik denk dat het plan (redelijk) in werking is wind uit het oosten = landen op 02.
Afin, nog beter ware geweest landen op 07L, starten op 07R. Als meestal al het verkeer richting LHR over London kan laten vliegen, waarom dan niet af en toe over Brussel naar BRU. Oops... 't Paleis van Laken...
Greetz,
Stij
Dus ik denk dat het plan (redelijk) in werking is wind uit het oosten = landen op 02.
Afin, nog beter ware geweest landen op 07L, starten op 07R. Als meestal al het verkeer richting LHR over London kan laten vliegen, waarom dan niet af en toe over Brussel naar BRU. Oops... 't Paleis van Laken...
Greetz,
Stij
-
- Posts: 76
- Joined: 01 Aug 2006, 14:11
- Location: Brussels
Re: Nieuw vliegplan Brussels Airport vandaag in werking
@ Stij:
Gisteravond (zondag) is er korte tijd (van ongeveer 22.00-0.30) een aantal vluchten geland op de 07R. Ik woon zelf namelijk onder de aanvliegroute en heb ze zien en horen overvliegen.
Gisteravond (zondag) is er korte tijd (van ongeveer 22.00-0.30) een aantal vluchten geland op de 07R. Ik woon zelf namelijk onder de aanvliegroute en heb ze zien en horen overvliegen.