START-project en Brucargo-West krijgt stilaan vorm

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

START-project en Brucargo-West krijgt stilaan vorm

Post by Atlantis »

De datums liggen nu vast wanneer de belangrijkste werken gaan aanvangen.

Het gekende DIABOLO-project in de noordelijke richting gaat definitief van start begin 2007 wanneer het nieuwe viaduct, van de E19 over de Haachtsesteenweg richting Brucargo, gaat gebouwd worden. Op dat moment wordt de nieuwe aansluiting van het spoornet voorzien.

Minder met de luchthaven te maken maar ook in de "START-pot" is het ontlasten van de Ring rond Brussel. Parallellewegen gaan worden aangelegd met aanvang in 2008 en normaal eindigen in 2011.

De strategische visie voor de luchthaven zelf, tot 2025, gaat minister Yves Leterme begin november uit de doeken doen. Naar verluidt zouden er 18 projecten op stapel staan.
Last edited by Atlantis on 21 Oct 2008, 18:41, edited 2 times in total.

User avatar
ElcoB
Posts: 677
Joined: 10 Mar 2006, 00:00
Location: West-Flanders(Belgium)

Post by ElcoB »

Om de bereikbaarheid van de luchthaven Brussel-Nationaal per spoor te verbeteren, zal de NMBS enkele bijkomende aansluitingen voorzien.

Dat project, dat de naam Diabolo draagt, bestaat uit:
- de aansluiting van de luchthaven op de spoorlijn Brussel – Antwerpen (richting Mechelen);
- de aansluiting van de luchthaven op de spoorlijn Brussel – Luik (richting Leuven).

Dankzij die nieuwe verbindingen, die zowel door de treinen van het GEN, IC/IR-treinen als door de hst’s kunnen gebruikt worden, zullen de reizigers rechtstreeks naar de luchthaven kunnen sporen, zonder overstap in Brussel-Noord
Image NMBS: GEN-PROJECT

airbuske
Posts: 1618
Joined: 09 Mar 2003, 00:00
Location: Brussels
Contact:

Post by airbuske »

Is men dan van plan om de HST zowel richting A'pen/Amsterdam als Brussel/Parijs te laten stoppen op de luchthaven net zoals de Thalys doet in Schiphol ?
Best regards,

Airbuske

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Post by Atlantis »

airbuske wrote:Is men dan van plan om de HST zowel richting A'pen/Amsterdam als Brussel/Parijs te laten stoppen op de luchthaven net zoals de Thalys doet in Schiphol ?
Ik moet bekennen dat het "trein-gedeelte" zeker niet mijn specialiteit is, maar ik dacht wel dat men de HST in de richting van Amsterdam via A'pen langs de luchthaven wil laten gaan. Maar zijn er ook geen HST's die richting Luik rijden? Ik heb er al een aantal zien bollen in Zaventem. José Happart wil in ieder geval een HST station laten bouwen aan de luchthaven van Luik. Misschien kan daar een link worden gelegd?

Wat betreft Brussel/Parijs; kunnen deze via de luchthaven gaan??

airbuske
Posts: 1618
Joined: 09 Mar 2003, 00:00
Location: Brussels
Contact:

Post by airbuske »

Atlantis,

De treinen ( Thalys) naar Köln stoppen in Luik.

De Thalys naar Brussel/CDG kan toch via de huidige lijn van de luchthaven naar Brussel op de HST lijn richting Brussel ? De huidige Thalys komt toch van Amsterdam via Antwerpen en Mechelen en kan dus evengoed ook lang de luchthaven rijden of toch een aantal.

Toch een kans die de luchthaven van Brussel niet mag laten liggen vind ik.

Misschien moet de NMBS ook eens nadenken om treinen van en naar de luchthaven in te zetten met meer bagageruimte.
Best regards,

Airbuske

OO-VEX
Posts: 519
Joined: 09 Mar 2003, 00:00
Location: Zaventem, Belgium

Post by OO-VEX »

Atlantis wrote:
airbuske wrote:Is men dan van plan om de HST zowel richting A'pen/Amsterdam als Brussel/Parijs te laten stoppen op de luchthaven net zoals de Thalys doet in Schiphol ?
Maar zijn er ook geen HST's die richting Luik rijden? Ik heb er al een aantal zien bollen in Zaventem.

Wat betreft Brussel/Parijs; kunnen deze via de luchthaven gaan??
De HST's die je in Zaventem ziet passeren rijden inderdaad van en naar Luik, met als eindbestemming Aachen en Köln. Let op, deze passeren niet op de luchthaven, momenteel zie je daar geen Thalys treinen meer. In het verleden had SN Brussels wel een Thalys link met Parijs, die verbinding werd geannuleerd door het herintroduceren van vluchten op CDG (via Axis Airways).

Brussel - Parijs via de luchthaven, dat is een serieuze omweg en niet nodig, want je neemt toch niet de Thalys om van Brussel-Zuid naar de luchthaven te reizen. Wat betreft het aanvoeren van reizigers uit de buurlanden, dat is wel mogelijk. Zo heeft Thalys verbindingen tussen Amsterdam en Parijs met een stop in Brussel, hetzelfde geldt voor Köln - Parijs. Het behoort dus tot de mogelijkheden om deze treinen via de luchthaven te laten rijden. Op die manier kan de BRU makkelijk en snel verbonden worden met Amsterdam, Parijs en Köln.
Wat de Franse TGV's betreft die binnenkort ook ZYR-CDG voor hun rekening zullen nemen, dat lijkt me weinig waarschijnlijk dat we die op BRU gaan te zien krijgen. Maar je weet nooit want waren er geen plannen om HST's (concurrentie voor Thalys) te laten rijden tussen Amsterdam en Parijs, met stop in Brussel?

OO-VEX

airbuske
Posts: 1618
Joined: 09 Mar 2003, 00:00
Location: Brussels
Contact:

Post by airbuske »

Ik kwam dit tegen

Vanaf 2007, wanneer de HST lijn in het noorden van Antwerpen en in Nederland in gebruik zal worden genomen, gaat HSA ( High Speed Alliance) hogesnelheidstreinen laten rijden tusen Amsterdam/ Schiphol en Antwerpen / Brussel.

HSA is een samenwerking tussen KLM en de Nederlandse Spoorwegen.

Ik weet nu niet of dit de vluchten tussen AMS en BRU zal vervangen.
Best regards,

Airbuske

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Post by Atlantis »

Deze hoeven niet volledig geschrapt te worden, maar korte afstanden kunnen misschien beter via het spoor worden afgelegd.

Ik denk dat we daar in de toekomst naartoe zullen gaan.

User avatar
Bottie
Posts: 2075
Joined: 18 Jan 2004, 00:00
Location: 2nm from EBUL
Contact:

Post by Bottie »

airbuske wrote:Ik kwam dit tegen

Vanaf 2007, wanneer de HST lijn in het noorden van Antwerpen en in Nederland in gebruik zal worden genomen, gaat HSA ( High Speed Alliance) hogesnelheidstreinen laten rijden tusen Amsterdam/ Schiphol en Antwerpen / Brussel.

HSA is een samenwerking tussen KLM en de Nederlandse Spoorwegen.

Ik weet nu niet of dit de vluchten tussen AMS en BRU zal vervangen.
Meer info:

thalys-rijdt-niet-meer-naar-cdg-t18233, ... t,hsa.html

en

question-about-klm-flight-1734-bru-ams- ... t,hsa.html

witte9
Posts: 1
Joined: 28 Feb 2007, 11:34

Post by witte9 »

Hoi!

is er van de werken aan het DIABOLO-project al iets te zien op de luchthaven? Is men al begonnen aan het verder uitbouwen van het ondergronds station?

Veel groeten!

User avatar
Bilboone
Posts: 215
Joined: 24 Nov 2003, 00:00

Post by Bilboone »

Er zal pas iets te zien zijn in 2008 als building 2 wordt afgebroken, nu het huidige DHL gebouw tegen de terminal.
Image

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Post by Atlantis »

Even een update ivm de meetings die deze week hebben plaatsgevonden en ivm de krantenberichten ivm bijkomende arbeidsplaatsten voor Brussels Airport en omliggende gemeenten.

De vrachtluchthaven, Brucargo, zal de komende jaren totaal veranderen. Zoals ik reeds eerder aangaf staat Brucargo West boven de doopvont en gaat deze volledig worden doorgetrokken tot de E19. Totale omvang: 75.000 vierkante meter. Het is momenteel een kwestie van maanden voor men gaat beginnen. De terreinen kregen praktisch iedere dag, van deze week, het bezoek van functionarissen, architecten, enz. Terreinopmeting, klein jaar geleden, en bodemstalen, enkele maanden geleden, zijn volledig verwerkt.

Kleinere bedrijven op Brucargo moeten verdwijnen of zullen worden opgeslokt door grotere. Al de nieuwbouw die er komt zal in modules worden gebouwd zodat er in de toekomst verder kan worden uitgebreidt.

Er zal echter een "monument" verdwijnen op Brucargo. Building 706 zal volledig worden gesloopt en moet plaatsmaken voor logistiek. Waar deze huidige diensten gaan komen, heb ik echter geen info over. Ook stel ik me de vraag over de investering die men gemaakt heeft voor de weerradar op dit gebouw. Dit werd jaren geleden uitgevoerd. Gaat deze op een andere plaatst opnieuw worden opgesteld?
Maar let wel, dit is nog niet voor morgen. We spreken hier over een periode van jaren.

Momenteel is er een delegatie vertrokken naar India om investeerders te overhalen zich te komen vestigen op Brucargo.

Ook is men enorm tevreden over het feit dat er zich dit jaar twee nieuwe Belgische cargo maatschappijen op Brucargo zijn komen vestigen. Silverfleet bestond al een tijdje, echter zonder eigen vliegtuigen maar nu ism Evergreen. En in het najaar Cargo B Airlines.

Op het luchthavengedeelte, waar zich de parkeertorens bevinden, zal het nieuwe Transpolis, 2011 - 2012, volledig in gebruik zijn tesamen met de nieuwe noordelijke verbinding van het Diabolo-project.

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Post by Atlantis »

Eindelijk!! De werken aan Brucargo West zijn definitief begonnen.

De toegangswegen zijn nu afgesloten, bussen moeten nu via de Haachtsesteenweg rijden. Het spotten aan de Brucargo "hill" is nu ook afgelopen tenzij ze in het wekend de weg zouden openstellen.

De massale grondwerken zijn aangevat.

OO-VEX
Posts: 519
Joined: 09 Mar 2003, 00:00
Location: Zaventem, Belgium

Post by OO-VEX »

Nu de werken van start zijn gegaan, wordt het hoog tijd om de plannen eens te tonen.
:arrow: BRU Airport Business Development

Interessante ontwikkelingen:
- Het huidige rondpunt bij het binnenrijden van de cargo lijkt te verschuiven naar het T-kruispunt voor de deur van Swissport. Van aan dat rondpunt lijkt er een hoofdweg te vertrekken die een beweging rond Brucargo maakt waar zijstraten op aansluiten.
- Het lijkt wel of de huidige truck-wash plaats moet maken voor 2 hoge kantoorgebouwen. Voor de douane en administratie als vervanging voor gebouw 706?
- Het huidige central Brucargo zal ook dusdanig veranderen aangezien men het grondgebruik met 30% wil verhogen in die zone (en +10% in de handlingzone).

Doelstellingen Nieuwe bestemmingen:
- Boston
- Dallas
- Houston
- Los Angeles (reeds bevestigd door Jet Airways)
- Miami
- San Francisco
- Vancouver
- Sao Paulo
- Johannesburg
- Dubai
- Bangkok
- Hong Kong
- Kuala Lumpur
- Seoul
- Shanghai
- Singapore
- Tokyo
(reeds een aantal geruchten deden de ronde zoals AA, SQ, CI, NH,... maar vooraleer ze aan de lijst toe te voegen dienen de maatschappijen deze doelstellingen natuurlijk te bevestigen voor we aan de champagne mogen :wink: )

OO-VEX

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Post by Atlantis »

We moeten natuurlijk wel in acht nemen dat deze werken 20 jaar in beslag gaan nemen. Brucargo West zal natuurlijk binnen een aantal jaren voltooid zijn. Het zal de herinrichting van het "oude" Brucargo zijn dat veel tijd in beslag zal nemen.

Wat betreft de huidige toegang tot Brucargo zal met een nieuwe gigantische verkeerswisselaar verbonden worden met de E19. Voertuigen van en naar de E19 kunnen dus onmiddellijk Brucargo of de E19 bereiken zonder eerst de nodige verkeerslichten en de Haachtsesteenweg te moeten passeren.

De werken die men momenteel aan het uitvoeren is op Brucargo West zijn wegenis- en rioleringswerken. Deze moeten klaar zijn tegen oktober 2007. Momenteel heeft men al de eerst weg, bijna, volledig uitgegraven. De weg die loopt volledig langs TNT Express zijde. Aan de nieuwe brede toegangsweg tot het nieuwe vrachtgedeelte is men volop bezig.

Onze eigen nieuwe Belgische vrachtmaatschappij, Cargo B Airlines, zal er dus mooi zijn eigen stek hebben, gezien de nodige uitbreiding van cargo spots.

User avatar
blackhawk
Posts: 1595
Joined: 20 Sep 2003, 00:00
Location: Leuven

Post by blackhawk »

Het NMBS-station waarvan enige tijd terug sprake was, zal dat er komen?

edit: even verduidelijken
- het passagiersstation onder de terminal: ipv een stopstation zal het een doorgangsstation worden?
- komt er een cargostation aan brucargo?

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Post by Atlantis »

blackhawk wrote:Het NMBS-station waarvan enige tijd terug sprake was, zal dat er komen?

edit: even verduidelijken
- het passagiersstation onder de terminal: ipv een stopstation zal het een doorgangsstation worden?
- komt er een cargostation aan brucargo?
Wat betreft het cargostation weet ik dat er nog aanpassingen aan het traject zijn gebeurd op aanvraag van de omwoners. Meer geluidsschermen e.d. Verder heb ik eigenlijk niets meer vernomen over waar exact het cargostation zou komen.

Ik veronderstel dat dit er toch zal komen op aanvraag van de bedrijven zelf. Meer ladingen kunnen getransporteerd worden naar onze omliggende steden en buurlanden.

Ik heb echter meer een gevoel dat het op de tweede plaats staat. Brucargo West is echt topprioriteit momenteel.

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Re: START-project Zaventem krijgt stilaan vorm

Post by Atlantis »

Begin volgend jaar zal ik een nieuwe topic opstarten omtrent Brucargo met nieuws en alles wat er beweegt.

Ondertussen kan ik al melden dat het eerste logistieke gebouw op Brucargo West volledig verhuurd is. Dit eerste gebouw beslaat een oppervlakte van 30.000 vierkante meter.

De laatste nieuw huurder is Mozer International. Zij gaan er hun IT en medisch materiaal opslaan.
De lijst met huurders voor dit gebouw zijn: BPI (International Belgian Post -> reeds gevestigd op Brucargo, maar gaan binnen een aantal weken verhuizen naar hun nieuwe plek), SDV Belgium, Kristal Logistics, UTI Belgium (reeds gevestigd op Brucargo), en als cargo afhandelaars kunnen we All Freight Logistics, SAE services en Aircargo Express verwelkomen.

Dit gebouw zal binnen de twee maanden worden opgeleverd. Meteen zal men ook eind dit jaar aan de twee handling buildings met tarmactoegang beginnen bouwen. Maar het kan ook zijn dat men met 1 handling gebouw en twee logistieke gebouwen gaat beginnen.

Misschien even een kleine opfrissing:

Brucargo West zal bestaan uit 3 logistieke gebouwen: 2 van elk 30.000 vierkante meter en een derde kleinere van ongeveer 25.000 vierkante meter. Buiten deze 3 gebouwen gaat men ook nog twee grote afhandelings buildings neerpoten. Hiermee zal de Ringweg (van Brucargo naar de luchthaven) worden opgebroken. Men zal de luchthaven kunnen bereiken via het nieuwe Brucargo West en dan parallel met de RO1 richting Jetairfly en Sabena house. In totaal voorziet men 120.000 vierkante meter aan nieuwe bedrijfsoppervlakte.

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Re: START-project Zaventem krijgt stilaan vorm

Post by Atlantis »

Twee puntjes wil ik toch nog even meegeven. Ik kan echter niet garanderen dat ze 100% correct zijn vermits ze van buiten mijn eigen bronnen komen.

:arrow: 1) er zou nu toch sprake zijn om op Brucargo een goederenstation te bouwen zoals men eerst van zin was maar nadien lichtjes in rook was opgegaan. Blijkbaar zou dit plan opnieuw zijn boven komen te drijven.

:arrow: 2) Men zou de luchthaven ook willen ontsluiten met metro- en tramlijnen. In mijn opzicht een goed plan gezien de vele duizenden mensen die dagelijks komen werken op de luchthaven.


Verder is het nog even wachten tot de Vlaamse Regering eindelijk zijn visie en toekomstplannen voor de luchthaven zal vastleggen. Een aantal bestaande carriers op Brussels Airport wil namelijk hun aantal rotaties fors opdrijven maar moeten noodgedwongen even gas terugnemen.

Maar zoals ik reeds zei, volgend jaar start ik een volledige nieuwe topic op rond Brussels Airport en Brucargo. Heel wat plannen komen namelijk nu op tafel.

User avatar
Atlantis
Posts: 4952
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Re: START-project en Brucargo-West krijgt stilaan vorm

Post by Atlantis »

Vandaag is men begonnen met bodemonderzoek op de plaats waar de nieuwe handlinggebouwen met, uiteraard, tarmactoegang komen. Deze werken zullen een paar dagen duren en binnen een aantal weken zijn de resultaten bekend. Tegen het einde van het jaar kan men dan de uiteindelijke werken aanvatten.

Post Reply