Anciaux's oplossing voor vliegtuiglawaai

Zone pour tous les messages en Français (Seulement si vous ne pratiquez pas l'Anglais) - De plaats voor alle Nederlandstalige berichten (Enkel als U de Engelse taal niet machtig bent) - Forum für alle Deutschsprachigen Beiträge (Nur im Falle Sie Englisch Nicht Beherschen)

Moderator: Latest news team

B737229
Posts: 1173
Joined: 22 Jun 2003, 00:00

Anciaux's oplossing voor vliegtuiglawaai

Post by B737229 »

Om een einde te maken aan de problemen van het vliegtuiglawaai rond Zaventem stelt Vlaams minister van Sport Bert Anciaux voor om de luchthaven van Zaventem om te bouwen tot één grote sportsite.

Als alternatief voor Zaventem, schuift hij de militaire luchthaven van Bevekom naar voor.

Volgens Anciaux, zelf gewezen minister van Mobiliteit en 'vader' van het spreidingsplan, is het Zaventem-dossier een rotdossier waar niet snel een goede oplossing voor gevonden zal worden.

Anciaux stelt daarom voor om de activiteiten van Zaventem elders in te planten, bijvoorbeeld door de militaire luchthaven van Bevekom om te vormen tot een zakenluchthaven.

Tegelijk wil hij Zaventem uitbouwen tot één grote sportsite met gloednieuwe stadions en infrastructuur. Die investering is volgens Anciaux ook nodig als Brussel kandidaat wil zijn voor de Olympische Spelen in 2024.

Volgens Anciaux is zijn plan onder meer goed voor het sportgebeuren en voor de levenskwaliteit van de omwonenden.

"Dit is nu nog eens een toekomstplan waar ik keihard in geloof. Eigenlijk zijn er voor het algemeen belang niet eens negatieve elementen aan verbonden", schrijft hij op zijn weblog.


Bron www.gva.be

User avatar
744rules
Posts: 1041
Joined: 16 Oct 2002, 00:00

Post by 744rules »

Hij zou beter uit de zon gaan.

Dit is echt te zot om los te lopen
motorcycling : sensation with a twist of the wrist

User avatar
ATC
Posts: 298
Joined: 29 Jun 2003, 00:00
Location: Ostend (Belgium), New York (US)

Post by ATC »

hhhaaa dat we daaaaar nooit aan gedacht hebben ?
Misschien nog eens een studie(tje) bestellen van een paar honderdduizenden euros.

En ik die dacht in de zomerperiode eens een paar weken "verlost" te zijn van onze "fantastische" politici....
Rust en kalmte in het politieke landschap, maar ja... de warmte is dan toch zijn eerste "slachtoffers" aan het maken...

:cry:

grtz,
ATC

User avatar
liebensd
Posts: 1780
Joined: 31 Mar 2003, 00:00
Location: Hoeselt, Belgium
Contact:

Post by liebensd »

"Dromen zijn bedrog." Is een lied van Marco Borsato, en volgens mij zeer toepasselijk op dit bericht.


Groeten,

Dave

User avatar
TWA
Posts: 606
Joined: 04 Oct 2003, 00:00
Location: Thalahassee, FL -- Sint-Truiden, BE
Contact:

Post by TWA »

Den blijter zit inderdaad met een serieuze zonneslag.

User avatar
blackhawk
Posts: 1595
Joined: 20 Sep 2003, 00:00
Location: Leuven

Post by blackhawk »

Meneer de minister zit in Kreta om even weg te zijn van de jachtigheid. Hij heeft het boek "Gedroomde tijd" van Hugo Riccarelli mee. Daarom dat die ambetaneren in het Arenberggebouw op dit moment niets doen (ze doen eigenlijk bijna nooit iets maar ja), meneer is op verlof en als de kat van huis is ... .

Ronduit een belachelijk idee. Wie gaat er nu naar Sint-Truiden vliegen om dan even een uur in de file te staan om naar Brussel te moeten voor een meeting. De troef van Brussel is juist dat het vlakbij het centrum ligt.

Ik ga ook eens klagen en eisen dat er geen wagens meer op de N2 Leuven - Diest hier achter in onze tuin rijden tussen pak 23u en 7u, die zorgen ook voor overlast en kan ook niet met men raam open slapen als de wind slecht zit. En dat is juist hetzelfde verhaaltje als op Zaventem: de weg was er eerst , wij zijn er komen wonen toen het nog rustig was, weg wordt drukker en drukker en dus ook meer lawaai. En dat is constant lawaai, een constant geruis van (vracht)wagens en niet een koppel minuten stilte. Dus Bert, graag ook een grasveld met wat boompjes op die betonstrook voor mij.

Trouwens, hij heeft in het Arenberggebouw een kunstwerk staan dat met vliegen te maken heeft. Misschien heeft hij er te lang naar zitten dromen:

http://www.wvc.vlaanderen.be/cultuur/me ... erive1.JPG

En de inwoners van de omliggende gemeenten zien liever dit gebeuren met zaventem: http://www.wvc.vlaanderen.be/cultuur/me ... s2_web.jpg
& http://www.wvc.vlaanderen.be/cultuur/me ... tones3.JPG

PS: die laatste zerk zijn tekst is best toepasselijk.

User avatar
Atlantis
Posts: 4933
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Post by Atlantis »

Ik peins dat Verhofstadt het terug aan zijn hart krijgt, in zijn buitenverblijf in Toscane, als hij dit te horen krijgt.

Ge moet u eens in de plaats stellen van de minister van transport en al de mensen die tot nu toe aan dit dossier hebben gewerkt - en dit zijn er veel. En dan komt daar doodleuk achter den hoek Anciauke nog eens goeiendag zeggen met de mededeling, hey ik heb de oplossing, sluit den boel en zet het in de bossen. Dat is dan om echt in de grond te kruipen en om te zeggen, " Zeg als het zo zit hoeft het voor ons ook niet hoor". Ook al komt er geen akkoord er zal altijd wel iets zijn, iedereen gaat per slot van rekening water bij de wijn moeten doen, maar de luchthaven sluiten voor STADIONS - hij zegt het dan nog in het meervoud hé, slaat echt alles.

Man, man ,man. Is er in Geel of Duffel nog plaats vrij?

Ik wordt van zo'n mensen echt moedeloos.

User avatar
ATC
Posts: 298
Joined: 29 Jun 2003, 00:00
Location: Ostend (Belgium), New York (US)

Post by ATC »

Ik wordt van zo'n mensen echt moedeloos.
Spijtig genoeg zijn 3/4 van onze politici van dergelijk kaliber.

Ik "eet" in de zakenwereld dergelijke gasten op als ontbijt. :twisted:

ATC

User avatar
Ozzie1969
Posts: 752
Joined: 03 Sep 2004, 00:00
Location: Brugge, Flanders + Annan, Scotland + Ormoc,Philippines
Contact:

Post by Ozzie1969 »

Je moet Anciaux niet verwijten dat hij een onnozelaar is die geen 2 zinnen kan zeggen zonder zich belachelijk te maken.

Je moet de debielen verwijten die Anciaux verkozen hebben.

Robin_Bamps

Post by Robin_Bamps »

Een woord : ABSURD

Alleen al het opdoeken van tienduizenden jobs voor een evenement van een viertal weken.

Ik lanceer alvast een oproep aan de atleten, scheidsrechters en supporters van Zaventem 2024 :
hééél stil sporten en supporteren na 22:00, je weet wel dat nachtlawaai...

Ik begin alvast mijn opleiding tot doventolk om de Belgische ploeg te kunnen coachen in 2024.

Groetjes, Robin Bamps.

User avatar
Bottie
Posts: 2075
Joined: 18 Jan 2004, 00:00
Location: 2nm from EBUL
Contact:

Post by Bottie »

Robin_Bamps wrote:Ik begin alvast mijn opleiding tot doventolk om de Belgische ploeg te kunnen coachen in 2024.

Groetjes, Robin Bamps.

Tegen dan begin ik aan mijn pensioen te denken (als we tegen dan niet tot ons 75ste moeten werken om al hun dwaze ideeën te betalen).

Toen ik het hoorde op het nieuws moest ik echt wel even lachen, en toegegeven, ik dacht eerst dat het over mogelijke gevolgen ging van een zonneslag ... maar blijkbaar meent hij het nog ook ... Wat een minister bevoegd voor sport en dergelijke zich zo komt bemoeien met een idee (alez, wat een idee moet voorstellen) en zo de bal (eigenlijk sport dus ...) aan het rollen brengt, het is nog niet ingewikkeld genoeg dat Bert Blijter het er boven op nog een belachelijk moet maken.


Hij kan misschien de A-pier gebruiken als zwembad, de nieuwe toren als duiktoren, B-pier als kleedkamers ... zo hebben de investeringen van de laatste jaren toch nog zin gehad ... man man, what a joke ... nog beter dan die overjaarse moppen op 'Den Druivelaar'

jan_olieslagers
Posts: 3059
Joined: 24 Jun 2006, 08:34
Location: Vl.Brabant
Contact:

Post by jan_olieslagers »

Na het bulderlachen (hoorbaar tot aan NICKY, denk ik!) toch efkes een bedenking:
Misschien is Bertje toch stilaan tot de jaren van verstand aan het komen?
Heeft hij nu eindelijk door dat hij er indertijd met zijn spreidingsplan een puinhoop van heeft gemaakt en dat die inderdaad niet op 1-2-3 zal opgeruimd zijn?
Wie weet zegt hij tussen de regels "vanuit mijn huidige bevoegdheid heb ik over het verkeerstechnische niks meer te zeggen, maar ik doe mijn best om met die site nog iets nuttigs te doen, als luchthaven is ze toch NDK" ?

Lachwekkend vooral hoe het keer op keer de militaire vliegterreinen zijn die men dan als alternatief aandraagt. Van gebrek aan verbeeldingskracht gesproken!

Toch ook nog bij stilstaan: laat maar dat dit idee toch doorgaat, hoe onwaarschijnlijk ook, dan zullen de diverse werkgevers van Zaventem niet anders kunnen dan verhuizen, en op korte termijn zullen ze niet anders kunnen dan hun huidig personeel meenemen. Een pak Vlaamse arbeidsplaatsen in Beauvechain, knap gespeeld Bertje! En in zijn supersportpark komen er uiteraard allemaal nieuwe Vlaamse jobs bij!

User avatar
Bottie
Posts: 2075
Joined: 18 Jan 2004, 00:00
Location: 2nm from EBUL
Contact:

Post by Bottie »

jan_olieslagers wrote:Na het bulderlachen (hoorbaar tot aan NICKY, denk ik!) toch efkes een bedenking:
Misschien is Bertje toch stilaan tot de jaren van verstand aan het komen?
Heeft hij nu eindelijk door dat hij er indertijd met zijn spreidingsplan een puinhoop van heeft gemaakt en dat die inderdaad niet op 1-2-3 zal opgeruimd zijn?
Wie weet zegt hij tussen de regels "vanuit mijn huidige bevoegdheid heb ik over het verkeerstechnische niks meer te zeggen, maar ik doe mijn best om met die site nog iets nuttigs te doen, als luchthaven is ze toch NDK" ?

Lachwekkend vooral hoe het keer op keer de militaire vliegterreinen zijn die men dan als alternatief aandraagt. Van gebrek aan verbeeldingskracht gesproken!

Toch ook nog bij stilstaan: laat maar dat dit idee toch doorgaat, hoe onwaarschijnlijk ook, dan zullen de diverse werkgevers van Zaventem niet anders kunnen dan verhuizen, en op korte termijn zullen ze niet anders kunnen dan hun huidig personeel meenemen. Een pak Vlaamse arbeidsplaatsen in Beauvechain, knap gespeeld Bertje! En in zijn supersportpark komen er uiteraard allemaal nieuwe Vlaamse jobs bij!

Als hij iedere werknemer die mee verhuist naar Bevekom een GRATIS abonnement geeft op het openbare vervoer, dan is het voor hen financieel doenbaar (dan spreek ik niet over het dagelijkse extra tijdverlies voor het woon-werk-woonverkeer). Wat is het volgende? Burgertrafiek spreiden over elke vliegstrook die België rijk is, straks Low-Costs op EBUL (niet vóór september, dan komt de Belgische Krijgsmacht oefenen) ...

Als hij alle gedane investeringen van de laatste jaren moet terugbetalen, dan blijft er geen halve € meer over voor zijn sportproject/droom ... straks stelt hij zich nog kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen in een van de gemeenten rond Zaventem, dan zou ik inderdaad nog niet zo slecht bekeken zijn ...

Als dat zijn manier is om de door hem ontstane miserie ten tijde van zijn verkeersambt, dan zijn we hier nog slechter af dan ik dacht

User avatar
Bottie
Posts: 2075
Joined: 18 Jan 2004, 00:00
Location: 2nm from EBUL
Contact:

Post by Bottie »

Hier zijn uitleg (credits: http://www.bertanciaux.be)

Vakantie dient om de zaken eens op een rijtje te zetten. Om te genieten van die dingen waar je anders te weinig tijd voor hebt. Maar ook om na te denken en oplossingen te zoeken voor problemen die zich stellen.

Meermaals zocht ik naar een positieve oplossing voor het probleem van de geluidshinder van de luchthaven van Zaventem. Nergens elders in Europa is er een belangrijke luchthaven gebouwd vlakbij een grootstad en zeker niet ten noord-oosten van deze stad. Met absoluut overheersende zuid-westenwinden is een dergelijke inplanting gewoonweg dom. Enkel in Brussel is dit wel zo gebeurd. Daar heeft men de oude Nazi-luchthaven in Zaventem verder uitgebouwd tot een veel te grote luchtpool. De vele omwonenden zijn er de dupe van. Bovendien is er bijna nergens een luchthaven te vinden die zo dicht bij de grootstad ligt. Ook de bedrijven zelf zijn nauwelijks geliëerd aan echte luchtvaartactiviteiten. Aan dit dossier zit geen positieve kant. En het fabeltje, met name dat de luchthaven nodig is voor de instandhouding van duizenden jobs, mag ook wel eens doorprikt worden. Het is een rotdossier waar niet snel een goede oplossing voor gevonden zal worden.

Kan deze luchthaven misschien elders ingeplant worden? En welke zinvolle invulling kunnen we aan Zaventem geven?

Enkele vrienden stelden mij deze vragen. En ze gaven er zelfs de antwoorden bij: In België, een voorschoot groot, zijn heel veel militaire luchthavens. Zo heb je Bevekom of Beauvechain. Een militaire luchthaven met nog nauwelijks activiteiten. Al onze piloten krijgen in Frankrijk hun opleiding. Deze plek ligt op een ideale afstand van Brussel. En er kunnen routes uitgedacht worden die de mensen nauwelijks hinder bezorgen.

Anderzijds willen we zo graag met Vlaanderen een stevig toekomstplan uitbouwen, met boeiende uitdagingen. De Olympische Spelen naar hier halen, is zo een uitdaging. Maar dat kunnen we niet realiseren tegen 2016. Er zijn noch voldoende topatleten, noch is er voldoende ruimte om de nodige sportaccommodatie te realiseren. Indien Brussel ooit kandidaat wil zijn voor de Olympische Spelen in 2024, dan moet er stevig geïnvesteerd worden in topsport en sport voor allen. Daarmee zijn we zeer goed bezig. Daarnaast moet er een goede plek gezocht worden. De enige plaats waar echt open ruimte is om dit te realiseren, is natuurlijk de huidige luchthaven in Zaventem.

Zo vang je meerdere vliegen in één klap. Vlaanderen en Brussel worden de best uitgeruste sportplek ter wereld. De afstand tov het stadscentrum is ideaal. We geven een nooit geziene impuls aan het sportgebeuren. Hier komt de broodnodige opvolger van het Heizelstadion. En alle nodige sporten krijgen hier hun tempel. Je geeft ook een enorme injectie aan Vlaams-Brabant. Duurzame toekomstgerichte investeringen waar de hele economie wel bij zal varen. Maar ook de levenskwaliteit van duizenden omwonenden zal eindelijk verbeteren. En de waanzinnige plannen om ooit 35 miljoen reizigers te bereiken op de luchthaven van Zaventem worden opgeborgen. Ook de gezondheid en de sportbeoefening van heel de bevolking kan hierbij winnen. En tot slot geef je een zekere toekomst aan de hoogst onzekere situatie van Bevekom. Je bouwt hier een zakenluchthaven, met relatief weinig hinder voor omwonenden.

Dit is nu nog eens een toekomstplan waar ik keihard in geloof. En eigenlijk zijn er voor het algemeen belang niet eens negatieve elementen aan verbonden. Indien we voor de toekomstige generaties en de kinderen en jongeren van vandaag iets positief willen nalaten, dan zou dit wel eens het ideale plaatje kunnen zijn.

Tijdens de vakantie moet je durven nadenken over verrassende pistes. Hierop inhakken is zeer eenvoudig, maar hierrond positieve mensen mobiliseren, dat is pas een uitdaging. Conservatieve mensen zullen het afdoen als irrealistisch of ongewenst. Maar het zijn natuurlijk de utopisten die de wereldgeschiedenis maken. Denk er eens over na!
Bert


Gepost door Bert Anciaux om 19:38 uur
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

B737229
Posts: 1173
Joined: 22 Jun 2003, 00:00

Post by B737229 »

volgens mij zullen deze plannen snel opgeborgen worden van het moment dat Belgie een negatief advies krijgt voor het organiseren van de befaamde spelen!

Vraag me dan af als Anciaux dan ook van zich zal laten horen :?:

User avatar
TWA
Posts: 606
Joined: 04 Oct 2003, 00:00
Location: Thalahassee, FL -- Sint-Truiden, BE
Contact:

Post by TWA »

De voertaal in Beauvechain is nog steeds Frans en zal dat altijd blijven. Vergeet ook niet : de aanvliegroutes liggen wel in Vlaanderen, tussen lLanden, Tienen en Leuven( zuid-oost-vlaams-brabant). Perfect voor Wallonië: minder lawaaihinder, minder werkloosheid en heel belangrijk meer inkomsten. Dankzij onze vier staatshervormingen in België, zou dit heel nadelig uitdraaien voor Vlaanderen.

Blijkbaar is dat de "enkel vlaamstalige" brusselaar ontsnapt.


Dan vond ik het idee van VanGaever om een luchthaven in de kempen aan te leggen beter. Want daar ligt er ook ergens een landingsbaan," ...gewoon een nieuw laag asfalt erover en ze kunnen beginnen" zei hij toch ooit.

Als omwonende van Beauvechain, wil ik nu al een petitie houden tegen de bouw van Anciaux's project en voor het behoud van de Marchetti's en Alphajets en hun militaire basis.
Last edited by TWA on 26 Jul 2006, 03:48, edited 1 time in total.

Stella_Caeli
Posts: 97
Joined: 07 Apr 2006, 00:00

Post by Stella_Caeli »

Om een einde te maken aan de problemen van het vliegtuiglawaai rond Zaventem stelt Vlaams minister van Sport Bert Anciaux voor om de luchthaven van Zaventem om te bouwen tot één grote sportsite.
:zzz:

eurojet
Posts: 152
Joined: 26 Aug 2004, 00:00
Location: Luxembourg

Post by eurojet »

Ok, ik zal even tegendraads doen: dit is ten dele geen slecht idee: waarom inderdaad niet alle cargo, alle charters en eventueel alle low-cost naar Bevekom verhuizen? Bevekom ligt dicht bij E411 en E40, dicht genoeg bij de taalgrens, en inderdaad, "in the middle of nowhere". Je kan je aanvliegroutes perfect organiseren opdat het weinig mensen stoort. Zaventem blijft natuurllijk voor alle reguliere vluchten bestaan. Ben geen fan van Bert, maar er zitten een aantal waarheden in zijn voorstel, bijvoorbeeld de ligging van Zaventem (NO van Brussel ... Waar ligt Schiphol, war ligt LHR? Inderdaad, ten westen van de metropolen). Wat betreft het idee om de site te gebruiken voor de OS: dream on ...

User avatar
Skyfighter
Posts: 257
Joined: 18 Mar 2006, 00:00
Location: Antwerp (Ekeren)

Post by Skyfighter »

LOL,

Hij zou het is moete probere op BRU te moete sluite,het enigste dat Belgie nog een beetje op kaart zet :?
Best verkozen luchthaven van 2005 (dachtek toch dat zoiets was),dit zou toch een lichtje moete doen branden.Misschien mar 1 oplossing,stem op de juiste in oktober :D

Maja als dit plan ooit doorgaat gaan ik is ne keer over de muur van zijnen tuin springen zoals die van groen op EBBL doen

Trouwens,als je zo eens op het nieuws kijkt en je ziet mensen reclameren over het nachtlawaai..Die zijn gemiddeld niet ouder dan 40.Hoe lang bestaat de luchthaven? van 1914??? Zij wisten dus dat hier een luchthaven lag...jammer!

En ik zie eerlijk gezegd nog geen cargo naar EBBE verhuizen.Ook al omdat het geld er niet is voor aangepaste gebouwen,runways moete aangepast worden,enz........... maja politiek is nerges goed voor :wink:

grtjes
Last edited by Skyfighter on 25 Jul 2006, 10:32, edited 1 time in total.

User avatar
sn26567
Posts: 40828
Joined: 13 Feb 2003, 00:00
Location: Rosières/Rozieren, Belgium
Contact:

Post by sn26567 »

Het enige dat Anciaux wilt is het verwijderen van vliegtuigen van boven zijn huis in Neder-over-Heembeek!
André
ex Sabena #26567

Post Reply