Dutch banned and warned Turkisch charter airlines

Join this forum to discuss the latest news that happened in the world of commercial aviation.

Moderator: Latest news team

Post Reply
V-Bird
Posts: 677
Joined: 21 Feb 2004, 00:00
Location: Ab 01.04.2005 Aachen
Contact:

Dutch banned and warned Turkisch charter airlines

Post by V-Bird » 04 May 2005, 23:59

Yesterday this was in the news:
of the 3 lockheed tristars ( wetlease to Onur air ) is banned in the Netherlands, the plane is normally flying in the african continent, but was also banned in South Africa.

all 3 tristars belonging to 2 different Jordanian airlines; Star Air and Sky Gate. all 3 tri stars are registered in Kirgizstan.

Source 18.00hrs radio 1 journaal
Today an Onur aircraft is laid down ( aan de ketting gelegd ) at amsterdam schiphol airport, on behalf of the dutch inspection. The plane had hydraulics and engine problems and returned within 20 minutes after take off to schiphol airport. After examination the inspections ordered an engine replacement. Before that ( and other small maintance )the plane is not allowed to leave the airport. And its official now; 1 lockheed tristar is official banned from dutch airspace. ( source NOS laat - 00.00u- Journaal )
Een vliegtuig van de Turkse prijsvechter Onur Air, die onder verscherpt toezicht van de luchtvaartinspectie staat, moest dinsdagavond terugkeren naar Schiphol wegens motorproblemen. Eerder deze week werd bekend dat Onur Air vliegt met oude toestellen uit Sierra Leone en Kirgizstan.

Het toestel kreeg kort na de start vanaf Schiphol te maken met een storing in een van de motoren. De piloot is onmiddellijk teruggevlogen naar de luchthaven. De passagiers bleven ongedeerd.

Een inspecteur van de IVW heeft de hele avond contact gehouden met de maatschappij en heeft uiteindelijk besloten dat het vliegtuig aan de grond moest blijven. De motor moet grondig geïnspecteerd worden. Het toestel mag pas vertrekken als de inspectie dat verantwoord vindt.

Onur Air staat al geruime tijd onder verscherpt toezicht van de IVW. Tot voor kort ging het de goede kant op, maar de laatste week gaat het weer bergafwaarts met de Turkse maatschappij. Daarom houdt de inspectiedienst Onur Air extra in de gaten. Ook de Turkse autoriteiten zijn op de hoogte gebracht van het voorval en zijn daarop aangesproken.

De inspectie maakt zich grote zorgen over kleine buitenlandse prijsvechters als Onur Air, Fly-Air en Phuket Air. De toestellen vertonen te veel gebreken en daarom staan dergelijke vervoerders onder verscherpt toezicht. Afgelopen weekeinde heeft de IVW de landingsrechten van het Thaise Phuket Air ingetrokken. Bij diverse controles zijn verschillende onaanvaardbare tekortkomingen geconstateerd.

Maandag dat Onur Air voor vluchten naar Schiphol gebruikmaakte van minstens twee onveilige vliegtuigen, geregistreerd in Kirgizstan en Sierra Leone, ingehuurd voor de voorjaarspiek van maatschappijtjes in Jordanië. Onur Air blijft onder verscherpte controle zolang de veiligheid niet wordt gegarandeerd, liet inspectiewoordvoerder Willard Elissen met nadruk weten. "Onze westerse veiligheidsregels, die Turkije nota bene zelf heeft ondertekend, bleken niet te worden nageleefd. We zijn ernstig verontrust door de geconstateerde feiten."

Afgelopen jaar heeft de IVW behoorlijk wat toestellen van buitenlandse prijsvechters onder de loep genomen. Vooral Turkse maatschappijen kwamen slecht uit de bus. Bij Fly-Air zaten bijvoorbeeld bagagenetten in het ruim los, bij Onur Air waren navigatiekaarten verlopen of gaf de linkerbrandstoftank een defect aan.

In april spande Onur Air een proces aan tegen reisorganisatie TUI Nederland en haar bestuursvoorzitter Steven van der Heijden. Aanleiding vormde een uitspraak die Van der Heijden deed in een interview met reisvakblad ReisRevue. De TUI-topman stelde in het interview dat de eigenaren van Onur Air verdacht worden van drugssmokkel en witwaspraktijken. De Turken reageerden met een eis tot rectificatie en een schadeclaim.
© De Limburger ( its not on internet anymore )


Part on an early press release - 22.00u - ( aviable @ luchtvaartnieuws.nl )
SCHIPHOL - Een vliegtuig van de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air is dinsdagavond naar Schiphol teruggekeerd wegens motorproblemen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft dezelfde avond besloten dat het vliegtuig aan de grond moet blijven voor een grondige inspectie. Dat schrijft De Telegraaf vandaag.

Onur Air is een van de luchtvaartmaatschappijen die door de IVW extra in de gaten gehouden wordt. Volgens De Telegraaf deed zich kort na de start een probleem aan een van de twee motoren voor.

Inspectiewoordvoerder Willard Elissen van de IVW zegt in het ochtendblad dat Onur Air onder verscherpte controle blijft staan zolang de veiligheid niet wordt gegarandeerd. "Onze westerse veiligheidsregels, die Turkije nota bene zelf heeft ondertekend, bleken niet te worden nageleefd. We zijn ernstig verontrust door de geconstateerde feiten."

Also on the RTL 4 late news( commercial news ): Dutch government ask Turkisch government for investigation on maintance procedures of Onur and Fly air and also official warned the both airlines for the last time!

@Home internet news:
Dutch touroperators looking for replacement, costumers don wants to fly with Onur and Fly air..
Last edited by V-Bird on 06 May 2005, 10:18, edited 4 times in total.

User avatar
A318
Posts: 1723
Joined: 13 Aug 2003, 00:00
Location: Between here and there
Contact:

Post by A318 » 05 May 2005, 00:05

Finally, I watched so many times in EIN to those old bad maintenanced A300's from Flyair. We were always joking to dive when Flyair did their takeoff for parts falling off the plane.
It's good to see dangerous airlines are being banned directly.
Now I am curious if other EU countries will follow this ban, we are one Europe right ;)

Erwin
A Whole Different Animal

User avatar
Atlantis
Posts: 4225
Joined: 12 Apr 2005, 00:00

Post by Atlantis » 05 May 2005, 09:17

Could be. Especially Switzerland, they are also follow the rules very strictly, what is very good.
I don't know about Bru. Here has to be an accident first for that they banned an airline.

About Onur Air and FLy Air: is their something wrong with the widebodies or also with the smaller planes? Because the smaller planes are looking good and well maintenance.

V-Bird
Posts: 677
Joined: 21 Feb 2004, 00:00
Location: Ab 01.04.2005 Aachen
Contact:

Post by V-Bird » 06 May 2005, 22:00

this was in he news today

Jordanian Tri-star ( registered in Siera Leone gets possible Austrian register. when she get this Austrian register, she is again allowed to fly to the netherlands.
Een van de twee Lockheed Tristar vliegtuigen die afgelopen weekend in opdracht van Onur Air vakantievluchten vanaf Schiphol uitvoerden, wordt mogelijk opgenomen in het Oostenrijkse luchtvaartregister. Het gaat om een in Siera Leone geregistreerde Tristar die van de Inspectie Verkeer en Waterstaat niet meer in Nederland mag landen.

Het toestel werd door het Turkse Onur Air tijdens de drukke vakantiepiek van het afgelopen weekend ingezet vanaf Schiphol. De Tristar met bouwjaar 1981 behoort toe aan het Jordaanse bedrijf Star Air en draagt de registratie 9L-LDN. Dinsdag werd het vliegtuig vanuit Antalya naar het Oostenrijkse Salzburg gevlogen.

Business Flight Salzburg (BFS), een Oostenrijks luchtvaartbedrijf dat kleine zakenvliegtuigen beheert en verkoopt. Op haar website deelt Business Flight Salzburg mee dat de Tristar wordt overgedragen van Star Air aan BFS en de komende weken op de Oostenrijkse luchthaven gestationeerd blijft. In tussentijd hoopt BFS dat de luchtvaartautoriteiten van het Alpenland de Lockheed goedkeuren en willen opnemen in het Oostenrijkse luchtvaartregister.

Het probleem is dat de Tristars die Onur Air onlangs inzette geregistreerd zijn en vliegen voor bedrijven uit landen die niet werken volgens de hoogste internationale veiligheidseisen. Ze voldoen aan de standaard voorwaarden van de ICAO , maar niet aan de strengere JAROPS-eisen . Onur Air komt uit Turkije en dat land heeft zich gecommitteerd aan die JAROPS-eisen.

De IVW heeft Onur Air opgedragen om voortaan 24 uur voorafgaand aan de landing in Nederland het type toestel door te geven dat wordt ingezet. De Oostenrijkse luchtvaartautoriteiten laten vast niet zomaar elk toestel tot het register toe. Ze staan als een betrouwbare organisatie bekend. Als de Tristar in kwestie daadwerkelijk door Oostenrijk wordt goedgekeurd is er sprake van een andere situatie.
©Dagblad de Limburger ( over getypt, artikel was niet op internet gepubliceerd )

Post Reply