D-day voor Brussels Airlines

0
249

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa beslist woensdag of ze Brussels Airlines volledig overneemt. Maar de meerderheid van de Belgische aandeelhouders staan niet achter het overnameplan.

Het directiecomité van Lufthansa zal woensdag aan de raad van bestuur voorstellen om Brussels Airlines volledig over te nemen. Maar heel wat Belgische bedrijven en zakenlui die na het faillissement van Sabena in de opstart van Brussels Airlines investeerden, staan daar niet voor te springen, vernam De Tijd. Voorlopig hebben maar 10 van de 28 Belgische aandeelhouders een akkoord met Lufthansa bereikt.

De Duitse luchtvaartmaatschappij kocht in 2008 voor 65 miljoen euro 45 procent van SN Air Holding, het vehikel boven Brussels Airlines. Lufthansa heeft een calloptie om de resterende 55 procent van de aandelen te verwerven voor amper 2,6 miljoen euro. Die optie bestaat zolang Brussels Airlines een openstaande lening niet heeft terugbetaald aan zijn moederbedrijf.

De tien partijen die al akkoord gingen, hebben die investering al lang afgeschreven in de boeken.
EEN KENNER

Schadeclaims

Lufthansa heeft de toestemming van de kleine Belgische aandeelhouders die geld staken in de oprichting van Brussels Airlines, zoals Electrabel (nu Engie), Solvay en De Persgroep, niet nodig om de optie te lichten. Toch probeerden de Duitsers de voorbije weken – met beperkt succes – een akkoord met de verschillende Belgische aandeelhouders te sluiten. Lufthansa wil vermijden dat er eventueel schadeclaims komen naar aanleiding van een omstreden beslissing uit 2015. Door de goede bedrijfsresultaten van Brussels Airlines wilde SN Air Holding de bewuste lening toen volledig terugbetalen. Maar de drie Duitse bestuurders weigerden dat omdat Lufthansa dan zijn gunstige koopoptie zou verliezen.

Door de bijzonder lage overnameprijs dreigen de Belgische aandeelhouders volledig met lege handen achter te blijven. De tien partijen die al akkoord gingen, lijken zich daarbij neer te leggen. ‘Zij hebben die investering al lang afgeschreven in de boeken’, zegt een kenner. Maar andere aandeelhouders willen meer uit de brand slepen. Ze proberen tijd te winnen en hopen dat Lufthansa de beslissing nog even uitstelt. De Duitsers kunnen hun optie nog tot 2018, telkens tussen april en juni, lichten. Door de aanslagen van 22 maart werd die termijn voor dit jaar uitzonderlijk verlengd.

LUFTHANSA AAST OOK OP HELFT AIR BERLIN
Brussels Airlines is niet het enige belangrijke agendapunt op de raad van bestuur bij Lufthansa morgen. De Duitse luchtvaartmaatschappij wil ook een deel van zijn belangrijkste Duitse concurrent, Air Berlin, overnemen.

Etihad, de luchtvaartmaatschappij uit Abu Dhabi die zo’n derde van Air Berlin in handen heeft, wil het erg verlieslatende Air Berlin met de helft verkleinen. Lufthansa zou veertig vliegtuigen, inclusief de nodige crew, overnemen, meldde de krant Süddeutsche Zeitung gisteren. Een aantal andere vliegtuigen zou naar de Duitse reisgroep TUI verhuizen.
Air Berlin zou nog zeventig vliegtuigen overhouden. Die zijn bedoeld voor langeafstandsvluchten, trajecten rond de Air Berlin-hubs in Berlijn en Düsseldorf, maar vooral vluchten met een overstap in Abu Dhabi.

Air Berlin zit op een schuldenberg van 900 miljoen euro. Bij het bedrijf zouden de komende maanden 1.000 van de 8.600 banen verdwijnen. Air Berlin kampt al jaren met de sterke concurrentie van de lagekostenmaatschappijen Ryanair en EasyJet.

Lagekostendivisie

Als Lufthansa de optie eindelijk zou lichten, is de grote vraag wat het precies van plan is met Brussels Airlines. Lufthansa-topman Carsten Spohr liet zich al ontvallen dat Brussels Airlines bij een volledige overname wordt geïntegreerd in Eurowings. Met die nieuw opgerichte lagekostendivisie wil Lufthansa de strijd aangaan met Ryanair en EasyJet, die met hun goedkope tickets al jaren passagiers inpikken. Voor de Duitsers houdt het weinig steek om een volledig eigen merk en infrastructuur in stand te houden voor de amper 49 vliegtuigen die Brussels Airlines vandaag laat rondvliegen.

Maar voor de top van Brussels Airlines is een volledige verdamping van het bedrijf in Eurowings een gruwelscenario. Voorzitter Etienne Davignon en gedelegeerd bestuurder Bernard Gustin willen Brussels Airlines profileren als een ‘full service airline’, die zowel zakenvluchten als vakantievluchten voor goedkope prijzen en met een degelijke service aanbiedt. Brussels Airlines kan ook teren op zijn unieke netwerk in Afrika.

Als het beslissingscentrum uit Brussel verdwijnt, komt de toekomst van de 3.400 werknemers van de Belgische luchtvaartmaatschappij onder druk. Zo moeten de piloten bij Eurowings voor lagere lonen onder Oostenrijkse vlag vliegen om het bedrijf competitiever te maken tegenover de andere lagekostenmaatschappijen. ‘Wij willen dat de Brusselse hub volledig behouden blijft’, zegt Paul Buekenhout van de christelijke vakbond.

Het personeel blijft voorlopig in het ongewisse. ‘Iedereen wacht af’, zegt Anita Van Hoof van de socialistische bediendevakbond BBTK. Donderdag, daags na de raad van bestuur bij Lufthansa, houdt Brussels Airlines een gewone ondernemingsraad in Brussel. Maar volgens de vakbonden was die vergadering al langer gepland. ‘Het is niet de eerste keer dat sprake is van een beslissing bij Lufthansa’, zegt Van Hoof. ‘We hopen vooral dat de tewerkstelling en de arbeidsvoorwaarden behouden blijven.’

Bron: De Tijd – www.luchtzak.be heeft schriftelijke toestemming gekregen van de auteur Michaël Sephipa om dit artikel te reproduceren. Copyright Michaël Sephipa en Lukas Vanacker

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.